Performanţele şcolare depind de clasa socială

62

Îmbunătăţirea relaţiilor părinte-copil nu este suficientă pentru a contracara impactul pe care inechitatea socială îl are aupra copiilor. Este concluzia unui studiu care arată că performanţele şcolare ale copiilor variază semnificativ în funcţie de clasa socială căreia îi aparţin.

Copiii de şcoală primară care au părinţi absolvenţi de studii superioare obţin rezultate mai bune decât cei care provin din familii care au beneficiat de mai puţini ani de educaţie academică, arată un studiu britanic al cercetătorilor de la Institutul de Educaţie al Univesităţii din Londra, citat de The Guardian.

Cercetătorii au analizat cazurile a 11.000 de copii cu vârsta de 7 ani, ţinând cont de variabile precum studiile părnţilor, etnia şi numărul membrilor familiei,în raport cu abilităţile dovedite de citire, scriere şi calcul. Concluziile analizei au indicat că mediul de provenienţă influenţează în mod semnificativ evoluţia şcolară a copilului, mai ales când acesta are între 5 şi 7 ani.

Autorii studiului spun că purtarea afectuoasă a părintelui faţă de copil nu a reprezintat un factor major de influenţă. De exemplu, explică cercetătorii, rezultatele copiilor nu au fost influenţate de faptul că părinţii le citeau seara, înainte de culcare, poveşti.

"Este adevărat că este foarte important să ai grijă de cei mici, dar o politică îndreptată numai spre îmbunătăţirea relaţiilor părinte-copil este insuficientă pentru a face faţă impactului pe care îl are asupra copiilor inechitatea socială", a declarat Alice Sullivan, coordonatorul studiului. Concluzia aceasta pare să lovească în declaraţia făcută vara trecută de vicepremierul britanic Nick Clegg, care spunea că destinul copiilor este influenţat mai degrabă de grija părintească, nu de mediul de provenienţă.