Primii ani, determinanţi pentru restul vieţii

762

O îngrijire de calitate inferioară a copiilor, în primii ani de viaţă, poate avea impact pe termen lung asupra comportamentului şi capacităţii lor de învăţare, de-a lungul perioadei adolescenţei. Sunt concluziile unui studiu realizat de Institutul Naţional al Sănătăţii (SUA).

Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Institutul Naţional al Sănătăţii (SUA) pe 1.364 de copii, începând din anul 1991. Rezultatele sale vin în contextul unei dezbateri publice pe marginea întrebării: ar trebui ca în primii ani ai copilului unul dintre părinţi să stea acasă ori pot să lucreze ambii părinţii?

Studiul a arătat că în cazul copiilor neglijaţi în primii patru ani şi jumătate de viaţă apar probleme şcolare şi probleme legate de capacitatea lor de a se supune normelor. Aceste probleme de adaptare persistă până în jurul vârstei de 15 ani, sugerând, totodată, potenţiale dificultăţi pentru tot restul vieţii, conform publicaţiei The Washington Post.

S-a observat că aceia care au fost îngrijiţi cu atenţie au obţinut note mai bune la testele de matematică şi lectură. Cercetătorii au precizat că diferenţele dintre copii care nu au beneficiat de o bună îngrijire şi cei care au fost bine îngrijiţi în primii ani ai vieţii, sunt totuşi destul de mici.

„Ceea ce ne-a surprins a fost faptul că, la vârsta de 15 ani, efectele aveau acelaşi nivel pe care l-am constatat în perioada şcolii primare şi chiar înainte de şcoala generală”, a declarat Deborah Lowe Vandell, de la Universitatea din California.

Au fost avuţi în atenţie copii de etnii şi rase diferite, proveniţi din contexte socio-economice diverse. Cercetătorii au luat în calcul indicatori precum custodia copilului (unii fiind crescuţi de părinţi, alţii de rude, de dădace sau alte persoane) şi numărul de ore acordat îngrijirii copilului (fiind avute în vedere nivelul emoţional al comunicării, stimularea dezvoltării intelectuale, sprijinirea copilului pentru depăşirea diferitelor situaţii). În timp ce copiii au fost testaţi în privinţa abilităţilor şcolare, părinţii au răspuns la chestionare despre modul în care se comportă copiii lor.