Raport HRW: şcoli incendiate, elevi atacaţi, profesori ucişi

19

În lume, sunt 72 de milioane de copii, având vârsta la care ar trebui să meargă la şcoală, dar care nu beneficiază de dreptul la educaţie. Dintre aceştia, 39 de milioane trăiesc în ţări în care există conflicte armate.

Datele sunt oferite de organizaţia pentru drepturile omului Human Rights Watch (HRW) în ultimul său raport – World Report 2011.

Şcolile sunt incendiate sau aruncate în aer, deseori, ca tactică militară folosită de combatanţi. Elevii şi profesorii sunt ameninţaţi frecvent şi, uneori, ucişi de diverse grupări înarmate. În unele cazuri, forţele guvernamentale folosesc clădirile instituţiilor de învăţământ ca baze pentru operaţiunile militare. Educaţia este astfel subminată.

Insurgenţii separatişti din sudul Thailandei au incendiat cel puţin 327 de şcoli, începând din 2004. Forţele guvernamentale de securitate, din aceeaşi ţară, au folosit în scopuri militare cel puţin 79 de şcoli, în 2010. Sute de învăţători şi profesori au fost ucişi, în Columbia, în ultimul deceniu, ca urmare a conflictului dintre forţele guvernamentale şi grupările de rebeli. Armata Rezistenţei Domnului a răpit sute de copii, în Republica Democrată Congo, şi a jefuit şi incendiat numeroase şcoli. Sunt 3 exemple din Asia, America de Sud şi Africa.

„Te avertizăm să renunţi la slujba ta de învăţător cât mai degrabă. În caz contrar, îţi vom decapita copiii şi îi vom da foc fiicei tale" – este un citat dintr-o scrisoare de ameninţare trimisă de talibani unui învăţător din Afganistan. 20 de şcoli au fost incendiate şi 126 de elevi au fost ucişi de insurgenţii din Afganistan, în perioada martie – octombrie 2010. Mai multe cazuri de fete afgane stropite şi desfigurate cu acid, în Afganistan, au fost semnalate în presă, în ultimele luni.

Şcolile sunt atacate, jefuite şi distruse pentru că, în unele regiuni, sunt considerate simboluri ale statului (mai ales în cazurile în care clădirile instituţiilor de învăţământ sunt folosite pentru alegeri). Apoi, şcolile sunt ţinte mai uşor de atins pentru grupările insurgente care vor să atragă atenţia. Uneori, şcolile sunt văzute drept centre de răspândire a ideologiei occidentale, seculare. În Afganistan, unele şcoli sunt atacate pentru că oferă educaţie fetelor.

Impactul atacurilor împotriva elevilor, profesorilor şi şcolilor este devastator. Oamenii sunt răniţi, traumatizaţi şi chiar omorâţi. Teama de atacuri determină scăderea numărului celor care merg la şcoală. Pe termen lung, lipsa educaţiei se va resimţi negativ în economia şi viaţa socială a ţărilor respective. Atacurile provoacă numeroase pagube materiale, fiind necesare sume importante pentru reparaţii, materiale didactice ş.a. Învăţătorii şi profesorii refuză, uneori, să lucreze în zone unde astfel de atacuri sunt frecvente.

Reprezentanţii HRW s-au documentat despre atacurile împotriva elevilor, profesorilor şi şcolilor în Afganistan, Columbia, Republica Democrată Congo, India, Burma, Nepal, Filipine, Pakistan şi Thailanda. HRW citează un raport UNESCO conform căruia astfel de atacuri s-au înregistrat în cel puţin 31 de ţări ale lumii, în perioada 2007-2009.

HRW apreciază că se acordă prea puţină atenţie acestui fenomen, precum şi consecinţelor pe care le are asupra generaţiilor de copiii care sunt lipsiţi de educaţie. Este nevoie de „un efort internaţional mult mai puternic" şi de „acţiune" din partea guvernelor pentru a preveni astfel de incidente.

(Foto: rferl.org)