Studiu: Învăţatul cu preţul orelor de somn este ineficient

373

Elevii care sacrifică somnul pentru a învăţa au note mai mici decât elevii care petrec mai puţin timp studiind, dar dorm suficient. Aceasta este concluzia unui studiu publicat în revista americană Child Development.

Concluzia i-a suprins pe cercetători, părinţi, dar mai ales pe elevi, care sperau că sacrificiul lor se va traduce în note mai bune. Însă lipsa de somn face ca randamentul să fie scăzut, astfel încât nici informaţiile noi nu sunt reţinute şi nici cele vechi nu pot fi accesate şi folosite eficient.

Mai mulţi psihologi avertizează că cercetarea trebuie abordată cu precauţie, deoarece datele sunt în exclusivitate autoevaluări ale elevilor, declaraţii ce nu au fost verificate în paralel cu notele obţinute. Totuşi, rezultatele acestui studiu completează descoperirile anterioare ce fac legătura între eficienţă şi timpul de odihnă.

Astfel, specialiştii recomandă între 8 şi 9 ore de somn pentru elevii adolescenţi şi un program regulat în timpul săptămânii, care să nu aibă variaţii mai mari de 60-90 de minute în ceea ce priveşte ora de culcare. Totodată, elevii sunt sfătuiţi să aibă un program regulat de studiu pentru a preîntâmpina perioadele de suprasolicitare şi să alterneze perioadele de studiu (fiecare de maxim 1-2 ore) cu cele de relaxare.