Suntem mai deștepţi decât generaţiile anterioare sau doar gândim diferit?

438

Cercetătorul James Flynn, de la Universitatea din Otago, a descoperit un fenomen surprinzător: „Răspundem corect la mai multe întrebări la testele de IQ decât fiecare generaţie predecesoare (...). Într-adevăr, dacă evaluezi oamenii de acum un secol conform normelor moderne, ar avea un IQ mediu de 70. Dacă suntem evaluaţi conform normelor lor, am avea un IQ mediu de 130. Acest lucru a ridicat o serie de întrebări", spunea expertul în cadrul unei conferinţe TED din 2013. Fenomenul observat este cunoscut sub numele de „efectul Flynn".

Expertul oferă ca exemplu un experiment efectuat de psihologul Alexander Luria, la începutul secolului al XX-lea. „Luria a analizat oamenii chiar înainte ca aceștia să intre în era știinţifică și a descoperit că aceștia opuneau rezistenţă în a clasifica lumea concretă. (…) A descoperit că opuneau rezistenţă la deducerea ipoteticului, la specularea a ceea ce ar putea fi și a aflat, în final, că aceștia nu prea se descurcau cu abstractizările sau cu folosirea logicii pentru acele abstractizări”, susţine Flynn.

Situaţia poate fi explicată de modul și nivelul de educaţie din trecut. Astăzi, în SUA, de exemplu, numărul persoanelor care termină 12 clase este mult mai ridicat decât anterior. De asemenea, faţă de situaţia din 1900, când numai 3% dintre americani profesau în domenii care necesitau abilităţi cognitive, în prezent numărul lor s-a ridicat la 35%, susţine Flynn.

Totodată, accentul este astăzi mult mai puternic pus asupra situaţiilor ipotetice. „Acum, nu numai că avem mai multă educaţie, mare parte din această educaţie este știinţifică și nu poţi face știinţă fără a clasifica lumea. Nu poţi face știinţă fără să propui ipoteze. Nu poţi face știinţă fără să o faci coerentă din punct de vedere logic.” Și stilul de învăţământ s-a schimbat, transformându-se dintr-unul care promova memorarea și învăţarea de lucruri concrete, într-unul care se concentrează asupra conexiunilor și dezvoltării unui mod de gândire mai abstract.

Oportunităţi diferite

Oamenii din ziua de azi se pot considera privilegiaţi. Ei au „șansa de a-și afișa în mod corespunzător adevăratul lor IQ”, pentru că beneficiază de „mai multe oportunităţi pentru educarea minţii știinţifice”, scrie dr. Scott Barry Kaufman, psiholog în domeniul cognitiv la Universitatea din New York, într-un articol pentru Psychology Today.

Însă acest lucru nu înseamnă că generaţiile anterioare au fost mai puţin inteligente decât actualele, după cum sugerează și Flynn. „Erau capabili să rezolve problemele la faţa locului în situaţiile concrete care le dominau viaţa”, scrie expertul în cartea sa, What Is Intelligence? Beyond the Flynn Effect. De asemenea, trebuie luat în considerare faptul că cerinţele din urmă cu 100 de ani sunt cu mult diferite faţă de cele din prezent.

Generaţia modernă cu lacunele ei

Deși datele arată că generaţiile actuale au obţinut rezultate mai bune la testele de inteligenţă și și-au dezvoltat abilităţi pe care strămoșii noștri nu le aveau în urmă cu 100 de ani, „nu am făcut progrese pe toate fronturile”, puncta Flynn. El puncta situaţia tinerilor americani, pe care îi numește „anistorici”, deoarece nu cunosc istoria ţării lor, a lumii și nu citesc literatură, ci trăiesc într-o „bulă a prezentului”. „Gândiţi-vă cât de diferită ar fi America dacă fiecare american ar știi că aceasta este a cine oară când armatele vestice au mers în Afganistan pentru a face ordine și dacă ar avea vreo idee despre ce anume s-a întâmplat în cele patru ocazii anterioare”, puncta expertul în discursul său pentru TED.

Foto: stockvault.net