Feminitatea şi masculinitatea clasică fac schimb de roluri

240

Faimoasa companie de cosmetice M.A.C. s-a gândit să reinventeze idealul de frumuseţe în noua sa campanie publicitară pentru cea mai nouă gamă de farduri, prezentând ca noua figură a colecţiei pe Jelena Abbou, o faimoasă culturistă.

Jelena este fotografiată într-o rochie neagră, lucioasă, strânsă ce corp, dar care lasă să i se vadă braţele musculoase, mai ales că pozează într-o poziţie specifică pentru concursurile de bodybuilding. Femeia musculoasă este un model estetic cel puţin atipic, iar impactul vizual la vederea reclamei este covârşitor.

Mesajul campaniei pentru care pozează Jelena este şi el sugestiv: „Ia o poziţie de forţă, ieşi din mulţime şi redefineşte noţiunea de frumuseţe într-o colecţie colorată mult prea irezistibilă pentru a o ignora. Cumpără acum", citează Adevărul. Cu alte cuvinte, spune la revedere frumuseţii naturale, machiajului subtil, obrajilor îmbujoraţi sau sărutaţi de soare, luminozităţii transparente a pielii şi în general trucurilor care scot în evidenţă feminitatea, fără să picteze un tablou fără spaţii goale.

Dacă am spus adio de mult formelor rubensiene la care ne mai face plăcere să ne uităm doar în muzeu, căci pe stradă deja pare a fi lipsă de îngrijire personală, acum trebuie să spunem adio şi idealului androgin de feminitatate, femeii-băieţel, slabă până la extrem, fără niciun fel de forme, fără niciun fel de diferenţe aparente faţă de un băiat de 15 ani. Acum, moda ne împinge să spunem bun venit femeilor cu alt fel de forme, nu mai sunt băieţei, ci sunt de-a dreptul bărbaţi, cu muşchi bine definiţi, care se văd la fiecare mişcare a corpului.

Deşi motivul pentru care multe femei aspiră la un asemenea ideal poate fi bine plasat (îşi doresc un stil de viaţă sănătos, ce include multe activităţi fizice), rezultatul este înspăimântător, din mai multe motive. Multe femei aspiră să arate ca Madonna, Cameron Diaz sau Jelena, şi ar prefera oricând să aibă muşchi, în loc de un gram de grăsime. Acest tip de ideal este foarte greu de atins, deoarece este nevoie de o voinţă monumentală pentru a trăi un stil de viaţă regimentat de exerciţii fizice grele şi porţii de mâncare mici şi poate nu prea gustoase. Deşi munca e colosală, rezultatele nu sunt mereu pe măsura aşteptărilor, iar aici intervine frustrarea, depresia, nemulţumirea constantă, lipsa de încredere, dezamăgirea de sine şi până la urmă renunţarea. Iar cele care reuşesc de multe ori sunt privite cu invidie de către alte femei, cu batjocură de către o societate tradiţionalistă, patriarhală şi cu dezgust de către bărbaţii care simt că ei ar trebui să arate aşa.

În acelaşi timp, pare că bărbaţii au devenit noile femei, un lucru sesizat şi de Bret Pittman, managerul unui magazin din Manhattan, New York, unde majoritatea celor care vin să facă shopping sunt, mai nou, bărbaţi. Până nu demult era o treabă exclusiv a femeilor să piardă ore întregi la cumpărături, căutând ţinuta perfectă, dar se pare că din ce în ce mai mulţi bărbaţi dezvoltă un gust pentru astfel de obiceiuri şi o veneraţie pentru propriul trup, care trebuie pus în valoare cât mai bine.

Mark Simpsons, analist al cotidianului The Guardian, consideră că shoppingul masculin este o consecinţă a faptului că bărbatul secolului XXI a devenit un obiect de consum. Nişte „păpuşei ai străzii" îi numeşte el pe bărbaţii metrosexuali, care sunt mai preocupaţi de cum arată ei, decât de cum arată femeia care stă la braţul lor.

Prezentările de modă, saloanele de înfrumuseţare, cabinetele de chirurgie,sunt printre locurile cele mai pline de testosteron, în disperarea de a fii mereu la modă, de a atinge perfecţiunea, de a învinge îmbătrânirea. Dacă până acum, femeile erau denumite „victime ale modei", din ce în ce mai mulţi bărbaţi se potrivesc acestei descrieri. Victime, sau sclavi ai modei sunt cei care adoptă orice trend la modă, indiferent dacă i se potriveşte sau nu, şi cumpără produse doar de la branduri celebre, chiar dacă unele nu îi plac.