Fenomenul GROUPON, sau cum să îţi vinzi sufletul la ofertă

445

Conceptul care stă la baza site-urilor precum Groupon, Golden Deals, Adulmec.ro, etc. a fost foarte bine primit în toată lumea, inclusiv în România. Să ai zilnic oferte variate de produse și servicii la 70% din preţul original, ce ai putea să vrei mai mult? Cu destui bani, după ceva vreme ajungi să cumperi lumea la jumătate de preţ, un târg bun. Dar preţul adevărat pe care îl plătești e să îţi dai la schimb sufletul pentru a deveni un vânător obsedat de târguieli imposibile.

Ai cumpărat într-o singură lună o excursie la munte, o albire de dinţi, un ceas de firmă, și o cină romantică în doi? Sigur, ofertele în sine sunt foarte ieftine, dar când le aduni o să vezi că ai cheltuit toţi banii de întreţinere. Dar nu puteai să aștepţi, pentru că ofertele expiră în câteva ore,nu? Și atunci, când este destul, destul? 

„Fenomenul hrănește foamea psihologică de a găsi oferte imposibile și este o reţetă pentru dezastru", spune Theresa Williams, profesor de marketing la Indiana University.

„Noţiunea de a profita de o ofertă, doar asta am văzut în ultimii doi ani", spune Williams. „Este vorba despre a stimula reacţiile imediate ale consumatorilor. Cum să le atragem cât mai repede atenţia? Cum să obţinem bani azi?"

Nu doar cumpărătorii sunt prinși în mrejele acestor site-uri populare, ci și companiile care vor să aducă infuzii mari de clienţi într-un timp cât mai scurt.

Ce este GROUPON?

Numele Groupon derivă din „group coupon" sau cupon de grup, ceea ce explică modul în care aceste site-uri își permit să ofere reduceri atât de mari la toate produsele și serviciile. Practic tu cumperi produsul împreună cu ceilalţi utilizatori. Dacă destui oameni se înscriu la o ofertă, atunci ea va fi valabilă la preţul redus. De aceea toate ofertele au un timp de expirare, făcând din fiecare ofertă o mică licitaţie.

Groupon, cea mai mare companie de acest fel, s-a lansat în noiembrie 2008, începând să vândă oferte în Chicago, dar ajungând acum să fie un fenomen global, accesibil în majoritatea ţărilor, de la Japonia la Polonia. De curând compania a fost listată la bursă, estimându-se că ar avea o valoare de 25 miliarde de dolari.

În teorie toată lumea câștigă. Firmele care lucrează cu astfel de site-uri se promovează și își fac o nouă bază de clienţi, companiile își iau o parte din câștiguri ca și comision, iar oamenii se bucură de aceleași produse la bani mai puţini. În realitate unele oferte sunt prea bune să fie adevărate, iar experienţa se transformă într-un coșmar pentru toată lumea, mai puţin pentru site-urile de reduceri.

Dezavantaje pentru cumpărători

Regulatorul de publicitate din Marea Britanie, Advertising Standards Authority (ASA) a susţinut 8 plângeri împotriva ofertelor înșelătoare ale Groupon din decembrie 2011 și informal a cerut reformularea pentru alte 24.

Ce se întâmplă este că proverbul „socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg", se respectă și pentru astfel de pieţe online. Oferta poate să sune bine, dar oamenii s-au trezit că iau cina în dosul unor străzi lăturalnice, sau că își fac tratamente cosmetice pe care mai bine și le-ar fi făcut singuri acasă. Trebuie să ţinem minte că în poze totul arată bine, dar în realitate companiile care apelează la astfel de servicii sunt disperate, iar pentru asta trebuie să existe un motiv bun. Nu este o regulă, dar nicio excepţie.

O altă problemă pentru consumatori este că ofertele expiră de obicei în 3 luni de zile. Ai spune că ai destul timp să rezervi locul tău, dar la cât de mulţi oameni cumpără, s-ar putea să ai o surpriză. Conform unui studiu făcut de Harvard Business Review cu date de la Groupon, în medie compania vinde aproximativ 550 de cupoane, pentru 34 de dolari. Nu e neobișnuit ca un utilizator să cumpere regulat mai mult de 2 pe lună, și să aibă câteva nefolosite în sertar. Conform Seeking Alpha, până la 30% din achiziţiile Groupon rămân nefolosite. Iar asta înseamnă bani aruncaţi pe geam.

Nu poţi să reziște tentaţiei? Dezabonează-te de la newsletter-ele care îţi invadează zilnic e-mailul cu oferte care de care mai atrăgătoare și șterge site-urile de pe lista de prieteni de pe Facebook.

Dezavantaje pentru firmele partenere

Înainte de toate Groupon lucrează cu firme mici, locale, care au impresia greșită că site-ul este o cale de a face bani rapizi, ca să constate pe urmă că au pierdut mai mulţi bani decât au câștigat, făcând o campanie Groupon.

Recent Daily Mail a spus povestea lui Rachel Brown, proprietara unei cofetării, care a acceptat oferta Groupon de a vinde câteva prăjituri la un discount de 75%. În mod normal prăjiturile sunt o parte minoră din afacerea ei, cu 100 de vânzări pe lună. După oferta Groupon Rachel a primit 8.500 de comenzi pentru 102.000 de prăjituri.

Din cauza numărului mare de comenzi Rachel a pierdut bani la fiecare comandă și a ajuns să piardă profiturile pe un an întreg. Cofetăria avea 8 angajaţi, dar Rachel a trebuit să angajeze 25 ca să onoreze comenzile, pierzând astfel 2,50 £ la fiecare comandă care s-a vândut cu 6,50£.

„Fără nicio îndoială, a fost cea mai proastă decizie pe care am făcut-o. A fost un coșmar. Vroiam să îmi onorez comenzile și îmi făceam griji că standardele de calitate vor scădea",a spus Rachel.

Povestea ei nu este singura, iar asta este marea dilemă a firmelor care apelează la Groupon. Cei mai muţi cred că pot să primească o lovitură financiară iniţială, dacă pe termen lung clienţii se vor întoarce. Însă prea puţini o fac, spun patronii de afaceri care oferă servicii. Clienţii nu vor să cumpere un serviciu adiţional și nici nu se mai întorc a doua oară. Oferta site-urilor este reîmprospătată zilnic și este mult prea mare ca să nu opteze pentru un seviciu similar, dar tot la preţ redus.

„Am realizat pe banii noștri că suntem sclavii Groupon", spune Hannah Jackson-Matombe, care conduce o firmă de curăţătorie. Ea simte că oamenii ca ea lucrează din greu, în timp ce șefii Groupon stau în birouri și colectează o parte nedreaptă din profituri. 

Surse: Daily Mail