GfK: 25% dintre români nu sunt pasionaţi de shopping

36

Un sfert dintre românii care locuiesc în mediul urban susţin că nu le place să meargă la cumpărături. Două treimi dintre aceştia sunt bărbaţi. Diferenţa dintre cei care iubesc shoppingul şi cei care îl evită nu este făcută însă de lipsa banilor.

Sunt câteva dintre concluziile unui studiu realizat de GfK România, concluzii care au fost data publicităţii în data de 23 februarie.

Românii cărora nu le place să meargă la cumpărături, la fel ca şi aceia care consideră shoppingul o formă de destindere au venituri similare. Între cele două categorii nu există deosebiri în privinţa pesimismului sau optimismului cu privire la evoluţia situaţiei lor financiare în viitorul apropiat.

Media de vârstă a celor care nu agreează ideea de shopping este uşor mai ridicată decât în cazul celor care iubesc ideea de a merge la cumpărături.

Doar 38% dintre cei care evită cumpărăturile sunt înclinaţi să cumpere ceva doar pentru a se răsfăţa, spre deosebire de cei din tabăra opusă: 68% dintre românii cărora le place shoppingul susţin că şi-ar cumpăra anumite lucruri doar pentru a se răsfăţa.

Studiul a arătat că românii cărora nu le place să meargă la cumpărături sunt mai dificil de atras, mai ales către noile produse care apar pe piaţă. Există mai puţine puncte de contact între cei care vând şi cei care nu agreează shoppingul, decât între cei dintâi şi iubitorii de cumpărături. Românii neinteresaţi de shopping citesc ziarele mai rar (50% le citesc săptămânal faţă de 58% în cazul celor care iubesc cumpărăturile), sunt mai puţin interesaţi de reţelele de socializare online (13% faţă de 25%) şi foarte puţini dintre ei obişnuiesc să se documenteze cu privire la noutăţile în materie de produse (13% faţă de 34%).

Principalul canal de informare pentru cei care vor să facă o achiziţie – atât în cazul iubitorilor de shopping, cât şi în cazul celor pe care cumpărăturile nu îi fac mai fericiţi – sunt prietenii şi colegii. Aproximativ 54% din ambele categorii se sfătuiesc cu o persoană cunoscută atunci când vor să cumpere ceva. Studiul realizat de GfK vorbeşte despre aşa numiţii Influenţatori, adică acele persoane care au acces la diferite grupuri sociale şi care au tendinţa de a face recomandări cu privire la ce merită cumpărat sau nu.

Aproape 50% dintre românii cu vârste cuprinse între 15 şi 49 de ani şi care locuiesc în mediul urban sunt Influenţatori.

Cumpărăturile online atrag deocamdată doar o mică parte dintre români. Un raport Eurostat, din 2010, arată că românii se clasează pe ultimul loc între europeni la cumpărăturile făcute online. Din cei aproape 8.000.000 de români cu acces la internet, doar 4% au cumpărat online în anul 2010, conform adevarul.es.