Magazinele pentru săraci din Europa reduc risipa de alimente

333

Magazinele sociale destinate persoanelor cu posibilităţi materiale reduse oferă produse necesare traiului zilnic la preţuri simbolice și contribuie, totodată, la reducerea cantităţii risipite de alimente bune de consum.

Modelul înfiinţat încă din 2008 în Europa s-a extins astăzi până la 1.000 de magazine pe teritoriul continentului, a declarat pentru NPR Christina Holweg, care studiază supermarketurile sociale la Universitatea de Economie din Viena. Ea este de părere că acest concept presupune beneficii pentru toţi cei implicaţi, de la clienţii care cumpără produse cu 70% mai ieftine decât în alte magazine, până la producători, retaileri și cei care se ocupă de supermarketurile sociale.

Pe rafturile magazinelor sociale ajung produse care au fost refuzate de comercianţi din cauza unor defecte și a deteriorării ambalajelor, ori pentru că se apropie de data de expirare inscripţionată pe pachet. Toate produsele sunt însă bune de consum. Ele sunt donate acestor magazine, în loc să fie aruncate, lucru care nu numai că reprezintă o risipă de alimente, dar provoacă totodată pagube mediului înconjurător. În cazul în care clienţii sunt nemulţumiţi de calitatea produselor achiziţionate din aceste supermarketuri, ei au dreptul de a le returna și de a lua în schimb altele, punctează Holweg.

Franţa, Belgia, Elveţia, Austria sau Luxemburg sunt doar câteva din ţările care au adoptat modelul magazinelor sociale. Inclusiv în România există trei astfel de magazine, în București, Sibiu și Satu Mare, aparţinând organizaţiei Somaro. Persoanele care își pot face cumpărăturile aici trebuie să aibă un card de membru special, eliberat în baza anumitor condiţii legate de venitul personal care nu trebuie să depășească 500 de lei, dar și de alte criterii enunţate de organizaţie. De asemenea, există și alte reguli pe care clienţii trebuie să le respecte. De exemplu, ei își pot face cumpărăturile de cel mult trei ori pe săptămână aici, iar suma cheltuită nu trebuie să depășească o anumită valoare.

În ceea ce privește preţurile, în 2011, un litru de ulei comercializat într-un astfel de supermarket era de 2,5 lei, orezul costa 2 lei, iar făina și mălaiul 1 leu, scrie Adevărul. De asemenea, pe rafturile magazinelor sociale pot fi găsite și produse nealimentare. De exemplu un articol vestimentar putea fi achiziţionat în urmă cu doi ani la preţul de 7,5 lei.