De ce ne plac atât de mult „picanteriile” din tabloide

599

Cu toate că sunt aspru criticate pentru lipsă de caracter, etică și chiar încălcare a dreptului la viaţă privată, revistele de cancan și site-urile cu știri, scandaluri și bârfe din viaţa vedetelor continuă să existe, sunt intens citite și au o mare priză la public. Nu ne putem abţine să nu tragem cu ochiul în „grădina” celebrităţilor, iar experţii și dovezile știinţifice ne arată de unde pornește această curiozitate de a răsfoi sau de a da click spre articolele cu picanterii din tabloide.

Daniel Kruger, expert în psihologie evoluţionistă la Universitatea din Michigan, crede că există două motive pentru această plăcere de a afla detalii despre viaţa persoanelor publice. „Unul este că aflăm ce fac indivizii cu un statut social înalt, pentru a putea deveni, mai eficient, unul dintre ei, iar în al doilea rând (…), ştiind ce se întâmplă cu indivizii cu un statut social superior, ai putea fi capabil să navighezi pe scena socială”, a explicat el pentru Live Science.

Pentru unii, subiectele din presa mondenă de scandal constituie un bun subiect de conversaţie, mai ales în momentele în care este nevoie de construirea unui teren comun cu un alt individ. „Nu o cunosc pe mătușa ta și tu nu îmi cunoști rudele care au un necaz, așa că nu e nicio conexiune aici”, punctează prof. Robert Thompson, care predă cultură populară la Universitatea Syracuse, citat de CNN.

Este posibil ca apetitul pentru senzaţionalul și bârfele legate de celebrităţi să fie crescut și de starea produsă în momentul în care observi că viaţa celor bogaţi, și faimoși, care par să aibă tot ce și-au dorit de la viaţă, nu este chiar așa de roz precum crezi. „Cred că e un soi de satisfacţie pervertită pe care toată lumea o trăiește atunci când îi vede pe cei care au totul – bani, faimă, putere, frumuseţe, lumea la picioare – și care, cu toate acestea, par că sunt la fel de nefericiţi precum cei din jur sau chiar mai nefericiţi decât cel care îl priveşte”, a declarat jurnalista Jane Velez-Mitchell, prezentatoarea unei emisiuni de televiziune despre problemele societăţii, pentru CNN.

Știrile din tabloide legate de viaţa vedetelor au un impact surprinzător asupra creierului uman. Cu ajutorul imagisticii prin rezonanţă magnetică, cercetătorii chinezi au analizat ce se petrece la nivel cerebral atunci când auzim povești despre celebrităţi. Astfel ei au observat o creștere a activităţii în regiunile creierului asociate cu sentimentul de recompensă, în momentul ascultării unor știri negative despre persoane publice. Acest lucru „sugereză că aceștia au fost, într-adevăr, amuzaţi”, punctează autorii în jurnalul Society of Neuroscience. Aceasta nu înseamnă însă că participanţii au fost fericiţi să audă respectivele vești, se menţionează în studiu.

În ciuda faptului că sunt intens blamate, s-ar putea ca știrile despre viaţa privată a celebrităţilor să aducă și unele avantaje. Experţii de la Universitatea din Missouri au observat că poveștile legate de starea de sănătate a persoanelor publice pot crește gradul de conștientizare și de atenţie asupra anumitor probleme de ordin medical. „E mai probabil ca o persoană să răspundă la o poveste privind sănătatea unei celebrităţi, dacă acea persoană a trecut printr-o experienţă similară”, crede autoarea studiului, prof. asistent Amanda Hinnant.

Iar acest lucru a fost confirmat recent, după ce cunoscutul actor Charlie Sheen a recunoscut în cadrul unui interviu televizat că este infectat cu virusul HIV. Imediat după anunţul său, gradul de interes asupra infecţiei cu HIV a crescut, iar subiectul a fost abordat intens de media, fapt ce ar putea contribui la educarea populaţiei cu privire la problemă.

Cu toate acestea, știrile despre viaţa celebrităţilor pot avea o semnificativă influenţă negativă, iar cei mai afectaţi ar putea fi adolescenţii. Majoritatea tinerilor de 13-15 ani își aleg modele în viaţă dintre artiștii de pe scena muzicală și a filmului sau dintre vedete din lumea sportului, potrivit unui sondaj efectuat de Barclays Spaces for Sports. Mai mult, 1 din 4 adolescenţi mărturisește că influenţa acestor celebrităţi considerate exemple de urmat o depășește pe cea a persoanelor cunoscute, scrie The Telegraph.

De exemplu, actriţa Nicole Richie a fost una dintre așa-numitele „it girl” de la Hollywood și multe tinere aspirau să devină ca ea. Știrea că în 2006 Richie a fost arestată pentru conducere sub influenţa drogurilor a fost urmărită de multe adolescente. Un astfel de model poate preda o lecţie negativă pentru tinerele ușor influenţabile. „Fiecare părinte se teme ca nu cumva copilul lui să dorească să ajungă precum idolul ale cărui postere și le-a lipit peste tot în cameră”, afirma Ann Pleshette Murphy, una dintre cele mai cunoscute și apreciate experte în creșterea copilului din SUA, pentru ABC News.

Astfel de momente trebuie tratate cu grijă de părinţi, pentru a le oferi copiilor cele mai bune lecţii și exemple. „De fiecare dată când apare ceva la știri care se poate transforma în ceva ce noi numim «un moment de învăţături», trebuie să ne folosim de avantajele sale. Devine o oportunitate pentru a-ţi împărtăși cu adevărat valorile copiilor tăi”, continuă Murphy.

Foto: Matty Simpson | Pixabay

Niciun articol afișat