Ce spun despre tine hainele pe care le porţi

2843

Articolele vestimentare au depășit de mult latura utilităţii și au devenit o „carte de vizită” ce dezvăluie rapid despre tine mai multe informaţii decât crezi și, uneori, mai multe detalii decât ai vrea să lași să se cunoască.

În numai câteva secunde de analizare a hainelor, ceilalţi își fac o părere despre personalitatea și statutul purtătorului, au observat experţii de la Universitatea din Hertfordshire, Marea Britanie, și de la Universitatea Istanbul Biligi. Pentru experiment, ei au rugat 300 de voluntari să evalueze fotografiile unor persoane îmbrăcate fie într-un costum croit special pentru ele, fie într-unul cumpărat din magazin. Pentru o mai bună analiză, experţii au folosit articole vestimentare asemănătoare ca material și culoare, iar feţele modelelor au fost estompate, pentru ca expresiile lor faciale să nu poată fi distinse.

„După o expunere de numai trei secunde, oamenii au judecat în mod mai favorabil persoana îmbrăcată în costumul personalizat. Iar judecăţile nu s-au referit la cât de bine era aceasta îmbrăcată”, precizează unul dintre autorii studiului, dr. Ben C. Fletcher, de la Universitatea din Hertfordshire, într-un articol pentru Psychology Today. Potrivit rezultatelor, persoana care purta costumul croit special a fost evaluată drept „mai încrezătoare, mai de succes, mai flexibilă și cu un venit mai mare”, comparativ cu cea care a purtat o ţinută similară, cumpărată din magazin.

Culorile hainelor unei persoane vorbesc, de asemenea, despre ea și despre personalitatea ei și pot influenţa percepţiile celorlalţi. Anumite culori, de exemplu, transmit profesionalism, arată studiile. Cei îmbrăcaţi în negru le transmit celorlalţi faptul că sunt serioși; nuanţele închise de albastru transmit încredere, iar griul este „culoarea esenţială în afaceri”. De asemenea, cercetările arată că albul „emană onestitate și inocenţă”, iar roșul „transmite energie și pasiune”, de aceea este foarte eficient în captarea atenţiei audienţei. La polul opus se află culorile portocaliu și galben, care, deși atrag rapid atenţia celorlalţi, pot deveni obositoare.

Chiar și materialele sau croiala hainelor pot influenţa percepţiile și comportamentele oamenilor. „Texturile delicate ale ţinutei au tendinţa de a atrage contactul uman și apropierea, în timp ce texturile aspre pot indica faptul că persoana în cauză vrea să fie considerată eficientă. Liniile îmbrăcăminţii, indiferent dacă sunt rigide sau curgătoare, pot oferi indicii legate de cât de rigidă este personalitatea unei persoane”, susţine dr. Shirley A. White, reputat consilier în domeniul alegerii profesiei.

Importanţa hainelor este cu atât mai mare cu cât studiile au arătat că o primă impresie despre cineva se formează în numai câteva secunde de la primul contact vizual. În aceste clipe, creierul face o serie de conexiuni care indică o mulţime de informaţii, de la statutul persoanei până la nivelul de încredere ce i se poate acorda sau posibilitatea de a reprezenta o ameninţare – afirmă într-un articol pentru Forbes dr. Carol Kensey Goman, expertă în comunicare nonverbală.

„Desigur, hainele nu vor compensa referinţele negative, rezultatele slabe în muncă sau obiceiurile rele, dar o persoană care este îmbrăcată adecvat și este bine aranjată poate deschide uși de care o persoană îmbrăcată neadecvat și neîngrijită nu va trece niciodată”, punctează William Thourlby în cartea sa Ești ceea ce porţi.