De ce nu ai fi fericit dacă ai câştiga la loterie?

300

Banii sunt ca sănătatea, susţine scriitoarea americană Gretchen Rubin, pe unul dintre cele mai populare bloguri de dezvoltare personală din lume. „Dacă nu îi ai, lipsa lor îţi va spori nefericirea. Dacă îi ai, nu ţi se va părea că eşti mai fericit datorită lor." Explicaţia pentru acest tip de reacţie, spune Rubin, este că „nu lucrurile ne fac fericiţi, ci experienţele. Un om va fi mult mai fericit dacă investeşte bani mai degrabă într-o excursie decât într-o masă nouă de bucătărie."

Potrivit unui nou studiu, se pare însă că nici experienţele nu ne pot face fericiţi. Nu atunci când le căutăm pentru a-i impresiona pe ceilalţi. Sumele exorbitante cheltuite pe vacanţe de lux sau pe concerte scumpe nu ne vor aduce fericirea dacă motivul principal pentru care le dorim este impresionarea altora.

„De ce cumperi este în egală măsură important ca şi ce cumperi,” a declarat Ryan Howell, asistent universitar la Universitatea de stat din San Francisco, implicat într-un studiu despre fericire.

„Când oamenii cumpără experienţe de viaţă ca să-i impresioneze pe ceilalţi, asta anulează simţământul de bunăstare pe care l-ar fi urmărit prin această achiziţie. Motivaţia extrinsecă subminează modul în care experienţa cumpărată le împlineşte nevoile cheie.”

Descoperirile anterioare ale lui Howell arată că o experienţă de viaţă îi face pe oameni mai fericiţi decât atunci când cumpără lucruri materiale, fiindcă îi face să se simtă mai competenţi şi mai conectaţi la ceilalţi.

Fericire motivată

Motivaţia unei persoane pentru a face o achiziţie poate fi un factor care să indice dacă persoana îşi va împlini sau nu aceste nevoi.

În urma unui experiment efectuat pe 241 subiecţi, cercetătorii au notat că participanţii care au ales să cumpere experienţe de viaţă pentru că acestea erau în concordanţă cu dorinţele, interesele şi valorile lor au mărturisit că au un simţ mai puternic al împlinirii şi al bunăstării. Aceştia erau mai puţin predispuşi la a se simţi singuri şi au mărturisit că au mai multă poftă de viaţă.

În schimb, oamenii care au ales experienţe de viaţă pentru a câştiga prestigiu au declarat că s-au simţit mai nesatisfăcuţi şi mai puţin conectaţi cu ceilalţi.

Studiul publicat în Journal of Happiness Studies a concluzionat că „motivaţia amplifică sau elimină efectul de fericire după o achiziţie.”

Admiraţi şi fericiţi

Un alt studiu, publicat în acelaşi jurnal, explică de ce mulţi oameni cad în capcana achiziţiei de dragul de a-i impresiona pe alţii. Pentru că respectul şi admiraţia celorlalţi ne face mai fericiţi. De fapt, spun cercetătorii, respectul contează mai mult decât banii. „Unul dintre motivele pentru care banii nu pot cumpăra fericirea este că oamenii se adaptează rapid la noi niveluri de bogăţie. Câştigătorii premiilor de loterie, de exemplu, sunt la început fericiţi, dar revin la vechiul nivel de fericire destul de repede,” a punctat Cameron Anderson, cercetător în psihologie la Haas School of Business la Universitatea Berkeley din California.

„A fi respectat, a avea influenţă şi a fi integrat din punct de vedere social” e ceva ce nu se învecheşte niciodată, rezumă Anderson.

Problema se restrânge aşadar la modalităţile prin care se încearcă obţinerea respectului. Un alt studiu recent face lumină în această privinţă. A exersa trăsături de caracter pozitive poate duce la câştigarea respectului celorlalţi şi, în acest fel, poate să producă bunăstare.

De asemenea, scrie Rubin, „oamenii sunt mai fericiţi atunci când cheltuiesc pentru a-i face pe alţii fericiţi”, ceea ce ne trimite, de fapt, înapoi la necesitatea de a întreţine relaţii sănătoase.