Radiografia noului „cool”

203

Presa internaţională relatează săptămânal despre noi cazuri de bullycide – cazuri de adolescenţi sau tineri care se sinucid pentru că nu mai suportă să fie ironizaţi. Pentru ei, acceptarea celor din jur contează mai mult decât viaţa. Un element complică situaţia: definiţia conceptului de cool se schimbă.

„Aproape oricare dintre noi va fi cool în ochii cuiva. Dar unii vor fi judecaţi ca fiind cool în ochii mai multor oameni, ceea ce sugerează că există o esenţă a ceea ce înseamnă să fii cool."

Ce îţi trebuie ca să fii cool?

Doi cercetători de la o universitate canadiană au încercat să puncteze concret caracteristicile unei personalităţi considerate cool. Ce au descoperit a fost surprinzător: caracteristicile asociate azi personalităţii cool sunt extrem de diferite de cele care au generat conceptul.

A fi rebel, a-ţi controla emoţiile cu precizie, a fi dur și în căutarea adrenalinei nu mai constituie esenţa unei atitudini cool. Modele precum James Dean nu ar mai avea azi trecere între tineri, fiindcă astăzi a fi cool înseamnă „a fi amabil, atractiv, încrezător și plin de succes," susţin cercetătorii.

Ilan Dar-Nimrod și Ian G. Hansen au efectuat prima cercetare sistematică și cantitativă a caracteristicilor care sunt considerate, în accepţiunea comună, afiliate unei personalităţi cool.

„Mi-am luat prima pereche de ochelari de soare la 13 ani," a mărturisit Dar-Nimrod pentru Science Daily. „N-a existat copil mai cool ca mine, în cartier, câteva zile bune. Arătam cool pentru că eram distant faţă de oameni. Am pus un filtru între mine și lume. Emoţiile mele erau ceva ce ei nu puteau citi. În mintea mea, asta mă făcea cool. Azi însă, o astfel de atitudine nu mai are sprijin. Mai mult decât orice, ca să fii cool trebuie să fii sociabil, să fii de treabă," a mai spus Dar-Nimrod.

Nu mai e cool, azi

Ideea de cool a pierdut mult din sensul ei istoric – acea atitudine contraculturală, oarecum individualistă, spune cercetătorul. Astăzi cel mai important este să fii amabil cu oamenii, atractiv, să ai încredere în tine și să ai succes. „Asta înseamnă să fii cool, cel puţin între tinerii de azi," a rezumat Nimrod.

Și pentru Thorstein Botz-Bornstein, jurnalist Philosophy Now, este evident că definiţia atitudinii cool a suferit o mutaţie majoră. El susţine că azi următoarele lucruri nu mai sunt cool:   –   ideile sau structurile lineare   –   a căuta și a folosi puterea doar de dragul ei sau de dragul câștigului personal   –   a face orice pentru a câștiga   –   a fi CEO   –   a asculta orbește de reguli și standarde   –   a fi hiperexcentric   –   a face ce face toată lumea

Strămoșul atitudinii cool… religia

 Respectul de sine este o disciplină, un obicei al minţii care poate fi dezvoltat, antrenat, susţine autoarea Joan Didion, în Slouching Towards Bethlehem.

 „Respectul de sine este acel simţ al faptului că omul trăiește (…) dând la o parte fricile și indoielile, cântărind confortul imediat în raport cu posibilitatea unui confort mai mare, poate chiar intangibil, ulterior."

Diferenţele sunt și mai mari comparativ cu ceea ce antropologii consideră a fi originea conceptului de cool. Există o conexiune clară între conceptul de cool, americanii de culoare și culturile vest-africane Yoruba și Igbo, din secolul XV, potrivit lui Lewis MacAdams, autorul cărţii Birth of Cool: Beat, Bebop and the American Avant-Gard. Adepţii Yoruba și Igbo puneau mare preţ pe blândeţe, pe abilitatea de a evita luptele și disputele, pe a fi generos și curtenitor, explică MacAdams. Atitudinea cool este o reminiscenţă a virtuţii africane a rezistenţei pasive.

Singurul lucru neschimbător e schimbarea

Singura caracteristică neschimbătoare a atitudinii cool este mutabilitatea, scrie Dick Pountain, în Cool Rules: Anatomy of an Attitude. Ceea ce este considerat cool se schimbă în timp și variază între culturi și generaţii.

„Ceea ce gândim și ceea ce facem este limitat de ceea ce eșuăm să observăm. Și pentru că eșuăm să observăm ceea ce eșuăm să observăm, nu putem face mare lucru pentru a ne schimba, până când nu observăm cum eșecul de a observa ne modelează gândurile și faptele," susţine Daniel Goleman, autorul best-sellerului Inteligenţa Emoţională.

Paradoxal, ceea ce îl ajută pe om să ţină pasul cu schimbările este stabilitatea. Două elemente sunt vitale pentru a nu cădea victimă eforturilor de a satisface cerinţele modei. Respectul pentru propria persoană și inteligenţa emoţională. Primul ridică o graniţă sigură între valoarea intrinsecă a omului și opiniile celor din jur. Al doilea ajută ca între valoarea nenegociabilă a omului și societate să existe o comunicare sănătoasă. Ambele se învaţă.