Cum ne-a schimbat viaţa Facebook-ul în ultimii 10 ani

315

Marţi, reţeaua socială Facebook împlineşte 10 ani de la lansare. Un deceniu de la niciun utilizator la 1,23 miliarde de utilizatori activi, dar un deceniu care a schimbat poate ireversibil obiceiurile de interacţiune socială.

Facebook este creaţia unui individ vizionar, pe numele său Mark Zuckerberg, care — din dormitorul său din campusul Universităţii Harvard — a imaginat platforma ca o reţea a studenţilor americani înscrişi la universităţile de elită din Statele Unite. Creşterea iniţială a fost determinată de acest element al exclusivităţii, care a atras şi tineri obişnuiţi, care nu făceau parte din nicio elită.

După 10 ani, putem spune cu siguranţă că Facebook a schimbat modul în care interacţionăm. Pe de o parte, Facebook a reuşit să ne scoată din cutumele comunicării prin e-mail, explică Paul Saffo, un futurist din Sillicon Valley — locul în care se află cele mai multe corporaţii tehnologice ale lumii.

„E-mailul necesită un răspuns, Facebook nu. E-mailul este comunicare formală, Facebook este la fel de informat ca un salut. Prin e-mail trimiţi, prin transmiţi/distribui." A declarat Saffo pentru USA Today.

Pe de altă parte, Facebook ne permite să ne conectăm cu persoane aflate la distanţe mari şi pe care poate nu le-am mai văzut de ani de zile. Astfel, Facebook a reuşit să răspundă nevoii de comunicare a celor care au fost nevoiţi să se mute — în urma căsătoriei sau a schimbării locului de muncă. Mărturie stau povestirile emoţionante ale regăsirilor membrilor familiei, precum o fetiţă adoptată şi familia ei biologică.

Nu de puţine ori, Facebook a fost ţinta criticilor care văd în reţeaua socială un mijloc sigur de a deveni deprimat, narcisist, invidios şi chiar cu câteva kilograme mai gras.

Acum, la aniversare, viitorul Facebook nu pare prea luminos. Un studiu realizat de cercetători de la Universitatea Princeton afirmă că popularitatea reţelei este în scădere şi că în scurt timp 80% dintre utilizatori vor renunţa la contul de Facebook. Totodată, un alt sondaj YPulse a dezvăluit că 65% dintre utilizatorii cu vârste sub 18 ani consideră că Facebook nu mai este „cool". Chiar şi aşa, Facebook ne-a învăţat că internetul poate deveni un instrument de comunicare gratuit şi rapid, indiferent că este un individ obişnuit, o celebritate sau o companie.