De ce a cheltuit Facebook o avere pentru aplicaţia WhatsApp?

157

Sute de milioane de oameni au descărcat și folosesc aplicaţia WhatsApp pentru a trimite mesaje-text și fotografii oriunde în lume. Pe această aplicaţie a pus ochii și Facebook, iar compania este dispusă să plătescă suma colosală de 19 miliarde de dolari doar pentru a o avea.

WhatsApp le permite utilizatorilor să împărtășească gratuit mesaje-text, fotografii, materiale video sau audio cu alţi useri ai aplicaţiei, doar pe baza conexiunii la internet. Singurul cost pe care utilizatorul trebuie să îl suporte este o taxă anuală simbolică de 1 dolar. Pentru a folosi aplicaţia, nu este nevoie de crearea propriu-zisă a unui cont, este suficient numărul tău de telefon. Grupul de prieteni este adăugat în urma scanării agendei telefonice, pentru identificarea contactelor care au instalată aplicaţia pe dispozitivul lor mobil.

Această aplicaţie pentru smartphone a devenit un serviciu extrem de popular, în special în Europa, America Latină și India, scrie Huffington Post. Nu la fel de mare a fost popularitatea sa în SUA.

Chiar și așa, performanţele înregistrate de WhatsApp sunt uimitoare. La sfârșitul anului trecut, Jan Koum, cofondatorul companiei, anunţa că aplicaţia „a atins un record pe care niciun alt serviciu de comunicare mobilă nu l-a mai atins: 400 de milioane de utilizatori activi lunar, cu 100 de milioane de useri activi adăugaţi doar în ultimele luni. Acesta nu este un număr de oameni care s-au înregistrat pentru WhatsApp — este numărul de oameni care folosesc în mod activ serviciul în fiecare lună." Iar popularitatea serviciului în rândul utilizatorilor se poate vedea în cele 19 miliarde de mesaje trimise în fiecare zi prin intermediul acestui serviciu, potrivit cifrelor dezvăluite de Koum, citat de Daily Mail

Recordul este cu atât mai spectaculos, cu cât în cadrul companiei lucrează doar 50 de angajaţi, iar, potrivit cofondatorului Whatsapp, cei mai mulţi sunt ingineri.

Posibile raţiuni din spatele achiziţiei

Facebook dispune deja de o aplicaţie de chat, atât pentru desktop, cât și pentru smartphone. Prin soft-ul Facebook Messenger, utilizatorii reţelei pot comunica prin mesaje-text și pot trimite fotografii prietenilor cu care sunt conectaţi. Se pare însă că gigantul IT dorește să își lărgească perspectivele în ceea ce privește construirea de comunităţi. „WhatsApp va completa serviciile noastre de chat și mesagerie, pentru a oferi noi instrumente comunităţii noastre. Facebook Messenger este utilizat la scară largă pentru a comunica cu prietenii de pe Facebook, iar WhatsApp, pentru comunicarea cu toate contactele sau grupurile restrânse de oameni", a declarat Mark Zuckerberg.

În spatele deciziei de achiziţie pot fi ascunse și alte motive, iar unul dintre acestea ar putea fi încercarea de extindere pe piaţa din regiunile în curs de dezvoltare, scrie The Atlantic. WhatsApp și-a câștigat popularitatea în regiuni spre care Facebook ţintește, iar în multe dintre acestea a ajuns chiar să înlocuiască tradiţionalele mesaje SMS. „În zone precum Brazilia, Mexic, Spania și alte pieţe, poţi vedea numere extraordinare. 25% din timpul petrecut de oameni folosind smartphone-ul este petrecut pe WhatsApp. Numărul variază pentru fiecare ţară în parte, dar este de aceeași magnitudine", afirma analistul Charles Golvin de la Forrester Research, pentru BuzzFeed.

Totodată, un studiu efectuat de JANA Mobile arăta că WhatsApp este, de departe, cea mai populară aplicaţie de mesagerie în toate regiunile studiate, care au inclus ţări precum Mexic, Brazilia, Africa de Sud, Nigeria, Kenya sau India.

De asemenea, „Facebook are în spate o istorie de cumpărare a aplicaţiilor mobile, în special a celor cu o componentă socială", remarca Robinson Meyer în articolul său pentru The Atlantic. Una dintre cele mai cunoscute achiziţii realizate de concernul IT este cumpărarea serviciului Instagram, pentru suma de 1 miliard de dolari. De asemenea, Facebook a încercat să achiziţioneze și serviciul Snapchat pentru 3 miliarde de dolari. Iar prin aceste demersuri de extindere a serviciilor, gigantul „încearcă să își păstreze factorul cool, cu toate aceste produse diferite care l-ar putea transforma într-un conglomerat media mobil", este de părere Marcus Messner, profesor de jurnalism la Universitatea Virginia Commonwealth, citat de AP.

În plus, achiziţia WhatsApp deschide porţile către alte noi surse de date și informaţii preţioase despre utilizatori, scrie TIME. Mai departe, acestea pot fi folosite pentru o mai bună ţintă publicitară.

O sumă exagerată pentru o aplicaţie?

Cu 19 miliarde de dolari, ai putea cumpăra două submarine nucleare sau ai putea face 76.000 de călătorii în spaţiu prin serviciile Virgin Galactic, scrie TechCrunch. Suma este echivalentul unei treimi din capitalul de piaţă al Companiei de Automobile Ford sau al companiei IT HP.

„Mă aștept să se învârtească mult scepticism în jurul acestei înţelegeri. Oamenii vor privi către ea și se vor întreba: «Au plătit prea mult pentru aceasta?»" a declarat profesorul de business Anthony Michael Sabino, de la John's University, pentru AP. Analistul Brian Blau, de la Gartner,  e de asemenea uimit de investiţia de cumpărare. „Nu sunt surprins că s-au orientat spre WhatsApp, dar suma este uimitoare."

Suma oferită de Facebook pentru achiziţia WhatsApp a întrecut orice alte achiziţii de companii realizate de alţi giganţi, precum Google, Microsoft, Yahoo, AOL, eBay sau Amazon.

Totul face însă parte din perspectiva orientată spre viitor a lui Mark Zuckerberg și a Companiei Facebook, este de părere Koum. „Ei se concentrează asupra unor lucruri ce nu există doar mâine, ci și peste 5-10 ani de acum, iar acest lucru se aplică și în cazul companiei noastre", a declarat Koum pentru AP.

Se pare că Facebook era interesat să cumpere WhatsApp de acum doi sau trei ani, potrivit TechCrunch. Nu este însă singurul gigant IT care a negociat pentru această aplicaţie. Și Google a dorit să achiziţioneze WhatsApp, oferind suma de 10 miliarde de euro, scrie CNN.

Foto:dreamstime.com