Fondatorul WhatsApp explică de ce a părăsit Facebook

171

Facebook pare să fie o gaură neagră în care sunt absorbite companii mai mici, care inevitabil ajung să arate cu totul altfel decât au fost gândite în planul iniţial al fondatorilor. Acesta pare să fie cel puţin cazul pentru Instagram și pentru WhatsApp.

Deși, la început, fondatorii ambelor companii au primit garanţii că achiziţionarea lor de către Facebook nu va avea impact asupra modului de funcţionare și nici asupra modelului de business, fondatorii acestora rămânând la cârma lor, în final atât fondatorii WhatsApp, cât și fondatorii Instagram s-au văzut nevoiţi să renunţe cu totul la ce au creat și să se despartă de Facebook.

Anunţul cofondatorilor Instagram, Kevin Systrom și Mike Kreiger, că părăsesc Facebook este de dată recentă și este învăluit în mister, cum a fost și în cazul confondatorilor WhatsApp. Cei doi au declarat că vor să-și „exploreze curiozitatea şi creativitatea” în alte zone, dar se crede că plecarea se petrece pe fondul unor tensiuni între ei și conducerea Facebook. Experienţa cofondatorului WhatsApp, Brian Acton, care recent a povestit puţin din culisele neînţelegerilor cu Facebook, pare să gireze pentru această teorie.

Acton, în vârstă de 46 de ani, și Jan Koum s-au lăsat cumpăraţi de Facebook acum patru ani, pentru 4 miliarde în cash, 12 miliarde în acţiuni pe loc și încă 3 miliarde în acţiuni eșalonate pe patru ani. În prezent, averea lui Acton este evaluată de Forbes la 3,6 miliarde de dolari și ar fi fost și mai mare dacă Acton nu ar fi decis să plece din Facebook, renunţând astfel la 850 de milioane de dolari. Dar nu a mai putut răbda.

De la început, cele două companii nu au făcut casă bună împreună. Facebook este una dintre cele mai mari platforme pentru publicitate din lume, care își derivă 98% din venit din aceasta, în timp ce fondatorii WhatsApp urau reclamele cu pasiune și nu le admiteau în aplicaţie. Plusul de valoare pe care Facebook îl aduce companiilor care își fac publicitate este volumul de informaţii pe care îl deţine despre utilizatori. Fondatorii WhatsApp erau apărători înfocaţi pro-intimitate, care au creat un sistem unic de criptare a mesajelor pentru ca nimeni în afară de interlocutori să nu aibă acces la ele, nici măcar fondatorii platformei.

În contractul încheiat cu Facebook, Acton și Koum aveau o clauză care le permitea să își retragă toate acţiunile din firmă, care erau eșalonate pe patru ani, cele în valoare de peste 3 miliarde de dolari, dacă Facebook începea să „implementeze iniţiative de monetizare” a platformei fără consimţământul lor. Când au început discuţiile despre posibilitatea de a arăta reclame „targetate” în „Status”, Acton a considerat contractul încălcat. Avocaţii Facebook i-au explicat însă că, dacă decide să plece, nu va putea să își retragă toate acţiunile, fiindcă Facebook doar „explora” posibilităţi de monetizare, nu le „implementa”.

Cu toate acestea, Acton a hotărât să plece din firmă, cu un an înainte de a încasa și ultima tranșă de acţiuni, pierzând astfel cei 850 de milioane de dolari. El nu dă vina pe Facebook, despre care spune că este o companie strict preocupată de aspecte de business. „La finalul zilei, eu mi-am vândut compania și am vândut intimitatea utilizatorilor mei pentru un profit. Am făcut o alegere și un compromis cu care trebuie să trăiesc în fiecare azi”, spune amar Acton.