Inventatorul WWW propune un „contract social” pentru un internet mai bun

39

Sir Tim Berners-Lee, cel care acum 29 de ani a inventat World Wide Web-ul, invită marile companii IT și guvernele lumii să intre într-un fel de „contract social” pentru asigurarea unui spaţiu online mai sigur și mai corect.

Internetul la care se conectau oamenii acum mulţi ani nu este internetul la care se conectează noii utilizatori astăzi”, spune dezamăgit Berners-Lee. În 1989, când internetul a permis o interconectare umană cum puţini s-ar fi gândit că este posibilă, toată lumea a presupus că urmările vor fi, în mare parte, pozitive.

Ideea că internetul este o unealtă inerent democratică și „democratizantă” are rădăcini în contracultura americană din zona San Francisco a anilor 1960 (unde se află acum cea mai mare concentraţie de producători și dezvoltatori IT), explică autoarea Moira Weigel. Rebelii acelor ani au revendicat calculatoarele personale ca instrumente de eliberare personală. Calculatoarele și, mai târziu, internetul, le vor permite utilizatorilor „să gândească diferit”. Însă astăzi, cei dintre noi care suntem activi în mediu online „observăm că ne sunt ameninţate drepturile şi libertăţile. Avem nevoie de un nou contract web, cu responsabilităţi clare şi dure pentru cei care au puterea de a-l îmbunătăţi”, a afirmat Tim Berners-Lee în deschiderea celui mai mare congres IT din Europa.

Inventatorul WWW este deschis în critica sa faţă de companiile care au acaparat internetul și care funcţionează în prezent drept „gardieni” ai săi, setând agenda opiniei publice prin controlarea ideilor și opiniilor la care avem acces online. Sir Tim este de părere că firme online precum Facebook şi Google au devenit atât de puternice, încât probabil că va fi necesar să fie divizate dacă grupurile concurente nu le pot reduce influenţa.

În prezent, patru mari companii IT își împart puterea derivată din utilizarea datelor persoanelor care le folosesc serviciile și din controlul pieţei economice online: Facebook, Google, Apple și Amazon. Mai mult sau mai puţin tiranici, acești gardieni au obiceiul de a cumpăra rivali mai mici, tehnologii de top și de a angaja cele mai mari talente din industrie, anulând astfel orice competiţie serioasă pe piaţă. Google, care deţine companii precum Android, YouTube și Waze, strânge 87% din toate căutările online. Facebook, care deţine companii precum Instagram și WhatsApp, are 2,2 miliarde de utilizatori activi lunar. Împreună, cele două companii înghit peste 60% din bugetul cheltuit pe reclame online, la nivel global.

Iar ce primim în schimb sunt scandaluri privind protecţia datelor, comiterea de abuzuri, difuzarea de ştiri false și mesaje de instigare la ură. Și mai rău este că „decizii online cu efecte reale grave sunt luate din ce în ce mai mult de algoritmi şi instrumente automate care imită abordările tendenţioase şi inegalităţile depistate offline”, subliniază un raport care a fost publicat alături de contract.

Este timpul pentru „un nou contract web, cu responsabilităţi clare şi dure pentru cei care au puterea de a-l îmbunătăţi”, susţine Tim Berners-Lee. Acesta ar obliga companiile online să respecte standardele pentru protecţia datelor private și îmbunătăţirea accesului la internet şi „să susţină ce este mai bun în oameni”. Detaliile cu privire la aceste standarde urmează să fie stabilite după consultări cu guvernele și companiile semnatare. Până acum, 60 de companii, guverne și lideri ai grupurilor de afaceri și-au declarat adeziunea la contract, printre care Google, Facebook, miliardarul Richard Branson sau guvernul francez. Financial Times notează lipsa de reacţie din partea Amazon, unui dintre giganţii IT menţionaţi în raport.