Studiu: În 3 ani, Facebook va pierde 80% din utilizatori

285

Experţii de la Princeton sunt de părere că dinamica reţelelor sociale este similară cu cea a ciclului bolilor infecţioase. Pe baza acestei ipoteze, ei preconizează că Facebook va pierde 80% din „utilizatorii de vârf" în perioada 2015-2017.

„În această lucrare folosim modele epidemiologice pentru a explica adoptarea și abandonarea reţelelor sociale online, unde adoptarea este analogă infecţiei, iar abandonul este analog recuperării", scriu autorii studiului.

Ei au folosit modelul SIR (Susceptibil-Infectat-Recuperat), o metodă prin care poate fi urmărită evoluţia unei boli infecţioase în rândul populaţiei.

Aplicat în cazul reţelelor de socializare, populaţia susceptibilă este reprezentată de potenţialii utilizatori, persoanele infectate sunt cele care folosesc deja aceste servicii (și care îi pot determina pe cei susceptibili să se alăture platformei sociale), iar cei care s-au recuperat sunt indivizii care nu vor să facă parte dintr-o reţea socială sau au renunţat la contul lor.

Astfel, răspândirea „microbului" reţelelor sociale este similar cu cel observat în cazul bolilor infecţioase. La început el „infectează" rapid oamenii, care se alătură reţelelor sociale pentru că prietenii lor sunt acolo. Însă, odată ce este atins punctul culminant, aceștia încep să își piardă interesul. Pe măsură ce tot mai mulţi utilizatori ajung în această etapă, ei încep să părăsească reţeaua socială, fapt ce îi determină, în timp, și pe ceilalţi să facă același lucru. „Fiecare utilizator care se alătură reţelei se așteaptă să stea aici o perioadă nedefinită, dar, în final, își pierde interesul, pe măsură ce prietenii lui încep să își piardă interesul."

Studiul experţilor de la Princeton are nevoie însă și de o verificare și o evaluare din partea mai multor entităţi cu competenţe în domeniu. Eric Markowitz, de la Vocativ, punctează că jurnalul Arvix, unde a fost publicată cercetarea, nu beneficiază de evaluarea altor specialiști din domeniu. De asemenea, el atrage atenţia și asupra unei legături slabe între departamentul din care fac parte cei doi autori ai studiului (inginierie mecanică și aerospaţială) și reţelele sociale.

Sondajele efectuate anterior în ceea ce privește Facebook scot însă la iveală un ușor declin al popularităţii reţelei. În urma studiului efectuat de Global Web Index, utilizarea reţelei a scăzut cu 3 procente în 2013.