De ce ar trebui să lași telefonul mobil după ora 21

1723

Obiceiul de a nu îţi dezlipi ochii de ecranul telefonului mobil nici măcar seara ar putea dăuna grav productivităţii noastre din următoarea zi, susţin experţii de la Universitatea din Washington.

„Smartphone-urile sunt aproape perfect concepute să strice somnul”, scrie autorul studiului, prof. asistent Christopher Barnes, într-un articol pe blogul Harvard Business Review. Prin folosirea dispozitivelor mobile seara, în scopul de a lucra, pot apărea probleme de somn și relaxare, deoarece dispozitivele „ne ţin mintal angajaţi muncii”. De asemenea, aceste device-uri emit o lumină albastră care alterează producţia hormonului melatonină, care joacă un rol esenţial în reglarea somnului și a ritmului circadian.

Pentru a observa efectele utilizării telefoanelor mobile, cercetătorii au iniţiat două studii. În ambele experimente ei au pornit de la ipoteza că petrecerea unui timp îndelungat conectat la dispozitivul mobil, după ora 21 va avea efecte negative asupra somnului și, implicit, asupra productivităţii la serviciu în ziua următoare. În primul studiu, experţii au analizat evoluţia a 82 de manageri pe parcursul a două săptămâni, cu ajutorul chestionarelor pe care participanţii le-au completat zilnic. „În concordanţă cu ipotezele noastre, am descoperit că utilizarea smartphone-urilor noaptea a micșorat orele dormite și le-a cauzat oamenilor o stare de oboseală dimineaţa și, drept rezultat, au fost mai puţin implicaţi la muncă a doua zi.”

În cel de-al doilea studiu, experţii au adăugat chestionarului anterior și întrebări legate de folosirea nocturnă a altor dispozitive care pot altera somnul, precum tabletele sau computerele. Apoi au rugat 161 de angajaţi să răspundă setului de întrebări. Rezultatele au arătat că „dintre toate dispozitivele, smartphone-urile au fost asociate cu cele mai puternice efecte” negative asupra somnului.

Deconectarea de la dispozitivele mobile în scopul de a crește calitatea orelor dormite este recomandată și de alţi experţi. Dr. Lisa Shives, fondatoarea Centrului Linden pentru Managementul Somnului și al Greutăţii, recomandă evitarea utilizării acestora cu cel puţin o oră înainte de culcare. Telefoanele mobile, tabletele, televizorul sau laptopul reprezintă „cel mai puternic declanşator pentru neurotransmiţătorii noştri de a se comuta în poziţia de funcţionare”, explică specialista.

Iată câteva metode care te pot ajuta să te deconectezi mai ușor de la gadgeturi și device-urile electronice.