Cea mai importantă schimbare de mentalitate a secolului al XXI-lea

597

Cu greu se mai lasă consumatorul secolului XXI surprins de avansul știinţei. Succesele tehnologice ne-au obișnuit cu inovaţia, care a devenit un must-have al oricărei mărci memorabile. Să însemne acest lucru că am ajuns imuni și la schimbările de mentalitate care succed revoluţiile tehnologice?

Răspunsul futurologilor și al altor specialiști în monitorizarea tendinţelor sociale este un „nu" categoric. Ba, mai mult, ei spun că omenirea este pe muchia unei revoluţii marcate de tranziţia de la „deţinere" la „acces" și că, odată realizată, această tranziţie va face ca „mentalitatea proprietarului" să devină o ciudăţenie din ce în ce mai greu de înţeles.

Tot mai mulţi oameni apelează astăzi la consumul în colaborare, un sistem al „economiei de tip share", care presupune folosirea la comun a unor bunuri, obţinând maximul de beneficii de pe urma lor, cu minimul de costuri de mentenanţă, scrie descoperă.ro.

„Vrem să închiriem, să împărtăşim şi să împrumutăm, mai degrabă decât să deţinem. Această tendinţă este evidentă mai ales pe Internet, unde foarte multe servicii oferă publicului acces la muzică, filme, cărţi şi reviste în dauna proprietăţii. Ea nu se va opri aici, iar în viitor se vor modifica şi comportamentele noastre de consum în ceea ce priveşte bunurile fizice." Așa rezumă noua tendinţă Klaus Æ. Mogensen, CEO-ul uneia dintre cele mai importante instituţii specializate în identificarea tendinţelor care vor avea un impact asupra viitorului, The Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS).

Aceeași revoluţie o anticipează într-un eseu și Kevin Kelly, fondatorul revistei Wired. El spune că „foarte probabil, în viitorul apropiat, nu voi mai «deţine» muzică, filme sau cărţi. În schimb, voi avea acces imediat la toate cărţile, filmele şi melodiile folosind un serviciu la care sunt abonat. Astfel, decizia de a mă bucura de o operă va fi separată de decizia mult mai complicată prin care aleg dacă vreau să «deţin» ceva. Pentru multe persoane, acest tip de acces universal este mai bun decât deţinerea. Nu mai ai responsabilitatea îngrijirii, sortării, catalogării, curăţării şi stocării. Pe măsură ce vor deveni mai accesibile, cărţile, muzica şi filmele vor deveni bunuri sociale, chiar dacă nu vor fi plătite prin taxe. Nu este greu de imaginat că şi alte bunuri intangibile vor lua aceeaşi cale. Jocurile, educaţia şi informaţiile despre sănătate se îndreaptă în aceeaşi direcţie."

Occidentalii au fost primii care au manifestat tendinţa de a renunţa la proprietate pentru acces. Prin intermediul Internetului, oamenii pun la comun biciclete, mașini și chiar locuinţe. Site-uri precum www.zipcar.com, www.bcycle.com, www.parkatmyhouse.com au creat adevărate comunităţi de „consum în colaborare" în jurul bunurilor pe care le pun la dispoziţie.

Filozofia din spatele consumului în colaborare pare simplă: oamenii își doresc rezultatul dat de produs, nu produsul în sine. De exemplu, deși, în medie, o bormaşină este folosită doar 20 de minute de-a lungul întregii sale perioade de utilizare, jumătate dintre gospodăriile americane deţin un asemenea instrument.

Susţinătorii consumului în colaborare spun că acesta reprezintă răspunsul societăţii la realizarea că hiperconsumul nu aduce satisfacţie și că avantajele lui se fac resimţite și la nivelul naturii, ale cărei resurse sunt în continuă ameninţare.