Din pricina Google, se caută soluţii pentru protejarea identităţii pe internet

144

Introducerea noii politici de confidenţialitate a produselor companiei Google a stârnit o serie de discuţii, care au avut în prin plan atât informaţii certe cât şi speculaţii.

Compania Google monitorizează de mult timp obiceiurile online ale utilizatorilor săi pentru a personaliza publicitatea pe internet. Astăzi, nu mai surprinde pe nimeni că reclamele Google de pe orice site accesat de cineva au legătură directă cu produsele de pe un alt site vizitat de aceeaşi persoană, în urmă cu câteva ore sau zile. Personalizarea aceasta se produce prin recunoaşterea utilizatorului nu după nume, ci după un şir de caractere ataşate browserului web.

De asemenea, Google păstrează o arhivă a tuturor căutărilor din motoarele de căutare, ca parte a feedbackului necesar pentru ca Google să îşi îmbunătăţească serviciile. Nici acele înregistrări din arhivă nu au numele utilizatorului, ci recunosc adresa IP a computerului cu care acesta se conectează la internet. Adresa de IP îi oferă companiei Google şi locaţia aproximativă a utilizatorului, prin urmare aceasta adaugă o serie de alte reclame din oraşul în care se află utilizatorul sau din împrejurimi.

Lucrurile se schimbă însă atunci când cineva se loghează în contul Google. Din acel moment, Google are acces la informaţii personale, precum numele complet, adresa şi lista de prieteni. Noua politică de confidenţialitate îi permite companiei Google să combine asemenea informaţii despre utilizator, pe care le ia din toate serviciile conexe, printre care Gmail, Blogger, Youtube, Google+ şi Picassa.

Un articol scris de Anick Jesdanun de la Associated Press îşi propune să facă lumină în acest subiect şi să ofere câteva sugestii pentru protejarea identităţii online. Iată 5 lucruri pe care le poţi face pentru a-ţi apăra identitatea online:

1) Supraveghează-ţi logările:

Poţi evita urmărirea online dacă nu te loghezi în contul Google. În cazul în care este necesară logarea pentru site-uri precum Picasa, foloseşte o adresă diferită de e-mail sau un alt browser. Astfel, Google va considera că este vorba despre 2 persoane diferite şi nu va face legăturile amintite mai sus.

2) Examinează ce ştie Google despre tine:

Începe cu Dashboard şi verifică dacă toate serviciile sunt actualizate. Dacă ai autorizat o opţiune numită Web history, verifică lista ce conţine căutările anterioare şi şterge tot ce nu vrei ca Google să-şi amintească.

Apoi, verifică Ads Preferences manager, unde apar toate informaţiile pe care Google crede că le ştie despre tine atunci când nu eşti logat în contul său.

Dacă te deranjează reclamele personalizate, poţi bifa „opt out", pentru a primi reclame doar de interes general.

3) Profită de politica de confidenţialitate a browserului pe care îl foloseşti:

Majoritatea browserelor oferă opţiunea de invizibilitate online. Aceasta înseamnă că istoria browserului este ştearsă după ce închizi browserul. La Chrome (browserul oferit de compania Google) există opţiunea „new incognito window", iar la Internet Explorer de la Microsoft opţiunea poartă numele „InPrivate Browsing" la secţiunea „Safety". La Safari şi Firefox, aceeaşi opţiune se numeşte „Private Browsing".

4) Foloseşte servicii care-ţi păstrează anonimatul:

Anumite programe şi aplicaţii sunt capabile să-ţi ascundă adresa IP, cu preţul respingerii solicitărilor browserului de a păstra parola în memorie. Un software gratuit şi foarte cunoscut este Tor, care necesită instalarea unui program ce ar putea încetini navigarea online.

5) Rămâi offline:

Niciunul dintre paşii de mai sus nu garantează că vei fi 100% anonim pe internet. Internetul obţine informaţii despre utilizatori şi fără ajutorul companiei Google.