Inovaţie: un dispozitiv promiţător pentru tratarea bolilor neurodegenerative

Cercetătorii de la Universitatea Stanford au creat un sistem de monitorizare în timp real a activităţii cerebrale la șoareci. Dispozitivul s-ar putea dovedi util în descoperirea unor tratamente pentru bolile neurodegenerative, precum Alzheimer, conform Science Daily.

Cercetătorii au avut nevoie doar de o proteină fluorescentă și un microscop minuscul implantat în creierul rozătoarei pentru a observa că, pe măsură ce-și explorează teritoriul, neuronii din creierul șoarecelui emit niște semnale luminoase verzi în momentul recunoașterii unui loc familiar.

Oamenii de știinţă au folosit iniţial metoda ingineriei genetice pentru a determina neuronii șoarecilor să producă proteine fluorescente verzi, sensibile la prezenţa ionilor de calciu. Când anumiţi neuroni sunt activaţi, celulele sunt în mod natural inundate de ioni de calciu. Calciul stimulează producerea de proteine fluorescente, făcând ca întreaga celulă să radieze o lumină verde.

„Putem să ne dăm seama în ce punct se află șoarecele privind la aceste lumini", a afirmat profesorul Mark Schnitzer, unul dintre autorii studiului publicat recent în jurnalul Nature Neuroscience. Hipotalamusul e foarte sensibil cu privire la punctul în care se află, în raport cu mediul lui. Celule diferite sunt responsabile pentru diferite zone de teritoriu. „Imaginaţi-vă că vă plimbaţi prin birou. Unii dintre neuronii din hipotalamusul dvs. se vor lumina când sunteţi în dreptul biroului, iar alţii atunci când vă apropiaţi de scaun. Acesta e modul în care creierul își creează o hartă spaţială a mediului său", a adăugat Schnitzer.

Cercetătorii au demonstrat că pattern-ul neuronilor care se se activează în diferite zone rămâne constant între experimente. „Posibilitatea de a te putea întoarce și accesa aceleași celule e foarte importantă în procesul de studiere a afecţiunilor cerebrale degenerative", a precizat Schnitzer.