Genetician de la Stanford: Inteligenţa rasei umane este în declin

Vestea că oamenii devin din ce în ce mai puţin inteligenţi poate părea surprinzătoare în contextul lumii super-tehnologizate în care trăim. Cu toate acestea, cercetări din domeniul geneticii indică faptul că oamenii sunt mai puţin inteligenţi și mai instabili emoţional decât în urmă cu câteva zeci sau sute de ani în urmă, conform unui studiu publicat în revista Natural Society.

Un cercetător de la Universitatea Stanford (SUA), Dr. Gerald Crabtree, crede că declinul nostru intelectual ca rasă are de-a face într-o bună măsură cu mutaţiile genetice degenerative. „Pot să pariez că dacă un cetăţean din Atena anului 1.000 î.Hr. ar apărea brusc în mijlocul nostru, ar fi printre cei mai sclipitori intelectuali în viaţă, cu o memorie grozavă, un orizont larg de idei și o claritate remarcabilă în a distinge esenţa lucrurilor. În plus, cred că ar fi printre prietenii și colegii noștri cu cea mai mare stabilitate emoţională”; așa își începe geneticianul de la Stanford articolul publicat în jurnalul Trends in Genetics.

În timp ce această ipoteză își are cu siguranţă meritele sale, ar trebui să ţinem cont și de alţi factori care contribuie la declinul inteligenţei rasei umane, precizează Mike Barrett, autorul articolului din revista Natural Society, făcând referire la rolul pe care sistemul alimentar îl joacă în această problemă.

Fluorul adăugat în apa curentă scade IQ-ul

Un grup de cercetători de la Harvard a descoperit că fluorul, o substanţă adăugată din abundenţă în apa curentă, scade IQ-ul populaţiei. Cercetătorii, care și-au publicat studiul în revista de specialitate Environmental Health Perspectives, au concluzionat că „rezultatele noastre susţin posibilitatea unor efecte adverse ale expunerii la fluor asupra dezvoltării cerebrale a copiilor”. În acest studiu s-a descoperit o relaţie semnificativă doză-răspuns între nivelul de fluor din organism și IQ-ul copiilor respectivi; acesta este al 24-lea studiu care a stabilit această asociere.

„E lipsit de noimă să continuăm să ne expunem copiii la experimentul acesta de fluorizare a apei doar pentru a satisface agendele politice ale unor grupuri de interes. Chiar dacă fluorizarea apei reduce riscul de carii, este sănătatea dentară mai importantă decât sănătatea creierului? E timpul să lăsăm politica la o parte și să punem capăt fluorizării apei”, a adăugat Paul Beeber, președintele organizaţiei New York State Coalition Opposed to Fluoridation.

Pesticidele scad inteligenţa umană

Un studiu publicat în revista Proceedings of the National Academy of Sciences a descoperit că pesticidele, care se găsesc din abundenţă în industria alimentară, produc schimbări durabile în structura creierului, asociate cu niveluri scăzute ale inteligenţei. Cercetătorii au descoperit că pesticidul numit Chlorphrifos (CPF) generează „anomalii semnificative”, având un impact negativ asupra creierului, chiar și atunci când este absorbit în cantităţi mici.

Alimentele procesate scad IQ-ul

Într-un studiu ce a monitorizat 14.000 de copii, o echipă de cercetători britanici a descoperit o legătură directă între alimentele procesate și scăderea IQ-ului, conform revistei Natural Society. Cercetătorii au constatat că atunci când copiii încep să consume hrană procesată la vârsta de 3 ani, declinul IQ-ului poate începe în următorii cinci ani. În contrast, copiii care au consumat o hrană consistentă, incluzând fructe și legume, au înregistrat o creștere a IQ-ului într-o perioadă de 3 ani.

Băuturile cu fructoză scad inteligenţa

Un ingredient omniprezent în hrana procesată și în băuturile dulci – fructoza din sirop de porumb – a fost de asemenea pus în legătură cu scăderea inteligenţei. Un grup de cercetători de la University of California, Los Angeles (UCLA) a descoperit că acest ingredient poate avea efecte distrugătoare asupra funcţiilor creierului, sabotând capacităţile de învăţare și memorare. De fapt, cercetătorii merg până într-acolo încât afirmă că un consum ridicat de fructoză din sirop de porumb te poate face „prost”.

Mutaţiile genetice joacă cu siguranţă un rol în procesul declinului inteligenţei umane, însă vestea bună e că există și aspecte asupra cărora putem interveni pentru a evita accentuarea acestui declin.