Milioane de convorbiri prin webcam au fost interceptate de GCHQ

112

Nu mai puţin de 1,8 milioane de oameni au fost înregistraţi între 2008 si 2010, printr-un program de supraveghere numit The Optic Nerve, care a filmat şi stocat imagini prin web-cam-urile utilizatorilor Yahoo!. Programul aparţine Agenţiei Government Communications Headquarters (GCHQ) din Marea Britanie.

Cei vizaţi de acţiunile acestui program informatic nu erau în mod special marcaţi ca indivizi suspectaţi de terorism, dar a fost folosit pentru a testa un software de recunoaştere facială automată a acelor cetăţeni consideraţi terorişti şi care folosesc mai multe nume de utilizatori.

GCHQ nu poate garanta că imaginile stocate pe serverele lor nu pot fi văzute de angajaţi guvernamentali, iar Compania Yahoo! a negat implicarea, susţinerea sau chiar cunoştinţa acestui program care rulează prin intermediul camerelor web a celor care folosesc Yahoo!.

„Nu eram în cunoștinţă de cauză și nici nu am fi admis o asemenea activitate. Dacă acest raport este adevărat, el reprezintă un nou nivel de violare a drepturilor utilizatorilor complet inacceptabil", a declarat un reprezentant Yahoo! pentru Wired.

Un efort pozitiv pe care l-a depus GCHQ a fost acordarea permisiunii scanării doar a metadatelor, adică doar acei parametri mari care includ informaţii generale despre cei pe care îi urmăresc, cazul de faţă urmărind trăsături faciale compatibile cu cei aflaţi pe lista neagră.

Cu toate acestea, o mare parte din această controversă este amplificată de faptul că multe dintre imagini sunt de natură sexuală, iar acest lucru încalcă drepturile omului la un nivel mult mai înalt. Aparent, GCHQ a fost luat prin surprindere de cantitatea de material ce conţinea nuduri parţiale și frontale.

„Din păcate…, se pare că un număr suprinzător de oameni folosesc conversaţiile prin webcam pentru a-și arată unul altuia părţi intime ale corpului", conform The Guardian. O altă victimă în tot acest proces este chiar Compania Yahoo!, deoarece lipsa încrederii în intimitatea pe care o poate oferi compania i-a făcut să piardă utilizatori care fie folosesc serviciile altei firme, fie renunţă la online broadcasting definitiv.

„Ne dăm silinţa să păstrăm încredrea și securitatea utilizatorilor noștri și continuăm să depunem eforturi pentru a dezvolta criptarea tuturor serviciilor noastre", au mai adăugat reprezentanţii Yahoo!.