Specialiștii se pregătesc pentru a doua revoluţie tehnologică, după apariţia smartphone-ului

23

Atunci când va deveni un produs de masă, „esenţialmente va înarma publicul cu tehnologie" capabilă să schimbe fundamental modul în care funcţionează societatea, aprecia CEO-ul și fondatorul unei companii specializate în software pentru un tip de gadget care este deocamdată exclusivist. Însă, cât de curând, nu va mai fi.

Nu trebuie să ne forţăm prea mult memoria ca să ne amintim sentimentul de stânjenire pe care îl simţeau mulţi dintre noi atunci când cineva scotea telefonul mobil pentru a face o fotografie într-un spaţiu public. Astăzi însă, celor mai mulţi li se pare un comportament firesc, chiar și atunci când spaţiul public este un restaurant, iar subiectul fotografiei este „natura moartă" din farfurie. La fel se va întâmpla, în curând, cu un gadget care, garantează furnizorii lui, va deveni o tehnologie accesibilă și răspândită: ochelarii pentru realitate augmentată.

Publicul cunoaște deja, în mare, caracteristicile tehnice esenţiale ale unor gadgeturi precum Google Glasses. Deși mulţi au reţinut probabil mai ușor preţul lor: 1.500 de dolari perechea. Scump? De două ori mai ieftini decât ochelarii MetaPro, potrivit Gigaom.

Ce se știe mai puţin și se discută în cercuri specializate este impactul pe care popularizarea unor astfel de instrumente l-ar putea avea în viaţa de zi cu zi. Care ar putea fi consecinţele utilizării unui gadget cu realitate augmentată pentru viaţa publică, pentru intimitatea personală sau pentru relaţiile noastre. Cum va arăta lumea în care companiile și autorităţile publice vor avea acces la o cantitate de informaţie, în timp real, mult mai mare decât oricând până acum, se întreabă jurnaliști cei de la cNet.

Ochelarii cu realitate augmentată nu înseamnă doar camere video discrete, ci un întreg arsenal de informaţie asociat cu imaginile din viaţa reală. „Consecinţele ingineriei sociale care transpare în urma utilizării realităţii augmentate sunt mai importante decât cele ale ingineriei software care permite această tehnologie", spunea Neil Trevett, vicepreședinte al Departamentului de marketing Nvidia, în cadrul dezbaterii CES 2014, intitulată „Realitatea Augmentată: bomba momentului sau bombardament informaţional?", care a reunit specialiști din domeniu. „E greu de prezis cum va reacţiona societatea. Singura cale e să încercăm și să vedem", a adăugat Trevett.

Deja unele restaurante și baruri au anunţat că nu permit accesul persoanelor cu ochelari Google, pentru a nu-i deranja pe cei care se simt incomodaţi de prezenţa unei camere video în local. Însă, notează cNet, chestiunea fotografiilor făcute pe furiș este una la periferia consecinţelor negative pe care le poate avea introducerea pe piaţa largă a ochelarilor cu realitate augmentată.

Probabil cea mai temută opţiune a acestor ochelari este aplicaţia pentru recunoaștere facială, care, asociată acestui tip de ochelari, ar permite identificarea în timp real a persoanelor de pe stradă, prin asocierea imaginii lor cu identitatea disponibilă pe internet (de exemplu, cu ajutorul contului Facebook). Includerea aplicaţiei de identificare facială ar putea fi deranjantă din numeroase puncte de vedere, nu doar prin prisma posibilelor abuzuri din partea guvernelor, ci, probabil, și a unui bombardament cu publicitate personalizată, în timp ce mergem pe stradă.

„Intenţionat nu am făcut publică tehnologia de recunoaștere facială", a declarat, în cadrul aceluiași eveniment, Brian Mullins, CEO și fondatorul Companiei Daqri. „Dar zarurile au fost aruncate", a mai spus Mullins.

Zarurile au fost aruncate și e greu de spus cine va număra punctele. Ce e însă cert, și specialiștii au recunoscut în unanimitate, este că inovaţia tehnologică va trebui dublată de inovaţii în modul în care giganţii tech tratează responsabilitatea socială.