Studiu: Folosirea dispozitivelor hands-free când conduci ar putea fi periculoasă

208

Obiceiul şoferilor de a trimite mesaje utilizând telefonul mobil, cu ajutorul dispozitivelor hands-free şi a comenzilor vocale, este mai periculos decât vorbitul la telefon la volan, arată un studiu american citat de Associated Press.

Sistemele de tipul Speech-to-text permit utilizatorului să trimită, să caute sau să şteargă mesaje telefonice sau e-mailuri fără a folosi mâinile. Cu toate acestea, şoferii depun un efort mai mare de concentrare în cazul utilizării device-urilor hands-free, faţă de alte activităţi precum vorbitul la telefonul mobil ţinut în mână sau conversaţiile cu pasagerii din maşină, ascultatul programului radioului sau a unui audio-book, a arătat studiul realizat de specialiştii de la Universitatea din Utah pentru AAA Foundation for Traffic Safety.

La studiu au participat 32 de studenţi, cărora li s-a măsurat atenţia, în funcţie de anumiţi indicatori, printre care şi undele cerebrale, mişcarea ochilor sau performanţa în timp ce conduceau un automobil şi executau în plus alte activităţi, precum ascultatul muzicii sau trimiterea de e-mailuri. În automobile au fost montate camere video, în scopul urmăririi mişcărilor ochilor şi ale capului şoferilor. Un alt dispozitiv acţionat prin presare a fost folosit pentru a observa timpul de reacţie al participanţilor la vederea luminilor verzi şi roşii care apăreau în câmpul lor de vizibilitate. În plus, aceştia au purtat căşti speciale care înregistrau activitatea creierului. Testările au avut loc atât când subiecţii nu conduceau, cât şi în timp ce se aflau la volanul unui simulator şi în timp ce conduceau o maşină pe un drum în buclă de aproape cinci kilometri (3 mile), aflat într-un cartier din Salt Lake City. Automobilul era echipat cu un sistem de frânare suplimentar.

Astfel, cercetătorii au observat că „vorbitul" cu un calculator cere mai multă precizie decât conversaţia cu o persoană. De asemenea, vocea device-ului poate fi mult mai dificil de înţeles decât cea a unui om, motiv pentru care este nevoie de mai multă atenţie acordată computerului. Chiar şi faptul că în momentul transmiterii unei comenzi sau dictării unui text coerent, utilizatorul nu primeşte un răspuns care să îi arate că a fost auzit, de exemplu, face dificilă utilizarea device-urilor hands-free la volan, susţine coordonatorul studiului, profesorul de psihologie David Strayer. „Cu cât interacţiunile sunt mai complexe şi mai lungi, cu atât mai probabil vei întâmpina dificultăţi când conduci", susţine expertul.

În plus, în momentul în care individul trebuie să depună un efort mai mare de concentrare pentru o activitate, aceştia pot experimenta aşa-numitele „viziuni de tunel" sau „orbiri din lipsă de concentrare". Astfel, şoferii privesc înainte, dar nu observă elemente precum semnele de circulaţie sau chiar pietonii. Acest lucru se petrece pentru că ei nu mai sunt atenţi la drum sau nu mai verifică ce se întâmplă în jurul lor cu ajutorul oglinzilor.Alianţa Producătorilor de Automobile se arată însă neîncrezătoare în rezultatele studiului. Ei susţin că cercetarea s-a concentrat doar asupra abaterii atenţiei la nivel mental prin folosirea dispozitivelor, fără a lua în calcul aspectele de ordin manual şi vizual ale utilizării device-urilor hands-free, în raport cu cele ţinute în mână.