O nouă stare a materiei pare să sfideze legile fizicii

Când strivești ceva, devine mai mic. Nu însă și la Laboratorul Naţional Argonne, din Chicago. O echipă de cercetători pare să sfideze legile fizicii, prin descoperirea unei metode de a aplica presiune pentru a face materialele să se extindă, în loc să se comprime.

„E ca și când ai stoarce o piatră și s-ar forma un burete uriaș", afirmă Karena Chapman, chimistă în cadrul Departamentului de Energetică al laboratorului. „Materialele devin mai dense și mai compacte atunci când se aplică presiune asupra lor. Dar noi vedem petrecându-se exact contrariul. Materialul supus presiunii are jumătate din densitatea originară. Acest fenomen e contraintuitiv faţă de legile fizicii", a adăugat ea, citată de Science Daily.

Întrucât acest comportament pare imposibil, Chapman și colegii săi au petrecut mai mulţi ani testând și retestând materialul până când s-au convins. „Legăturile din cadrul materialului pur și simplu se rearanjează", afirmă Chapman. „Sunt efectiv uluită de acest lucru", continuă ea.

Această descoperire nu doar că rescrie manualele de știinţă, ci ar putea conduce la o dublare a varietăţii de materiale cu porozităţi existente pe piaţă în domeniile producţiei, medicinei și sustenabilităţii mediului. Cercetătorii folosesc aceste materiale rezultate, care au numeroase găuri ca de burete în structura lor, pentru a capta, stoca și filtra alte materiale. În consecinţă, noile materiale pot funcţiona ca filtre de apă sau senzori chimici și pentru producerea a orice, de la plastic la produse alimentare.

Cercetătorii au obţinut această nouă stare a materiei prin aplicarea asupra cianurii de zinc a unei presiuni de aproximativ 18.000 de ori mai mare decât presiunea atmosferică la nivelul mării. Această presiune înaltă poate fi obţinută și cu ajutorul aparaturii industriale.

Prin aplicarea a diferite lichide în jurul materialului, cercetătorii au creat cinci noi stări intermediare ale materialului, două dintre ele reţinându-și porozitatea și odată cu revenirea la presiune normală. Aceasta este prima oară când presiunea hidrostatică a reușit să transforme un material dens într-un material poros.