Mark Lewis este unul dintre cei aproximativ cincizeci de milioane de fumători americani. Dar înainte de asta, Mark este tatăl a trei copii, cu vârste între doi și nouă ani.

Cei trei, împreună cu mama lor, i-au smuls o promisiune: să renunţe la fumat dacă vor convinge 20.000 de oameni să susţină această cauză pe Facebook. După numai șase zile, 10.000 de oameni erau fanii promisiunii lui Mark. Când am verificat ultima dată, erau deja 16.448 de susţinători. Dacă bulgărele de zăpadă va continua să se rostogolească în același ritm, peste patru zile Mark va avea o datorie morală serioasă.

Și Brendan Komar e fumător. Are șaptesprezece ani și fumează zece pachete într-o săptămână. O prietenă a creat un grup asemănător, pe un pot mai mic însă: 1.500 de fani și capriciosul puști e dispus să renunţe la fumat. Mai are nevoie de doar de 90 de susţinători și va rămâne fără una din scuze.

O adolescentă care a ales tot o reţea de socializare pentru a-și motiva mama să renunţe la fumat scrie cu evidentă satisfacţie: “Mama nu mai fumează, sunt așa mândră de ea! Această pagină este încă publică fiindcă vreau să înţeleagă că nu trebuie să mai fumeze, oricât de greu i-ar fi. Și o să mă ţin de promisiune, o să adun 200.000 de oameni aici.” Fiica lui Robert Jackson nu are încă această mulţumire. Are puţin peste paisprezece mii de fani, iar obiectivul este de treizeci de mii. Cineva i-a scris un mesaj care sună cam așa: “Toţi taţii și toate mamele ar trebuie să termine cu fumatul! Tata a renunţat acum patruzeci și cinci de ani, probabil de-asta se simte așa bine la optzeci”.

Mai știu o tânără, fumătoare aprigă, pentru care un grup de prieteni s-a rugat câteva luni. Partea frumoasă e că i-au și vorbit despre iniţiativa lor, și într-o zi fata i-a anunţat: “Nu mai fumez. Chiar nu pot să-mi bat joc de atâţia oameni cărora le pasă de mine”.

Numeroasele studii legate de modificarea comportamentelor dăunătoare au demonstrat cât de important este suportul social: oamenii obezi au tendinţa de a avea prieteni tot obezi, dar contagioasă este și fericirea. În ultimele decade, în SUA numărul de fumători a scăzut, dar s-a observat că dimensiunile grupurilor de fumători au rămas neschimbate, ceea ce înseamnă că oamenii au renunţat la fumat în grup!

Este evident că avem nevoie să știm că oamenilor dn jur le pasă. Într-o lume în care reţelele sociale se dezvoltă ca niște plante căţărătoare, oamenii vor să știe că și ei sunt o floare care contează. Provocarea stă în a găsi mijloacele prin care aceste reţele să fie activate pentru a avea o influenţă bună.