Ce ar spune Iisus despre visul american

974

Se spune că la baza Statelor Unite stă pilon visul american. În același timp, Statele Unite s-ar afla sub protecţia lui Dumnezeu, după cum scrie pe fiecare bancnotă și pancartă cu deviza „God Bless America". Atunci se pune întrebarea: „Chiar ar binecuvânta Dumnezeu visul american?".

În cartea sa Radical, pastorul american David Platt explică cum Evanghelia și visul american au puncte de plecare radical diferite, care duc la vieţi cu totul diferite. „Visul american începe cu sinele. Ridică în slăvi sinele și spune că în acesta stă puterea de a avea succes. Evanghelia însă începe cu Dumnezeu și cu realitatea că suntem creaţi să premărim numele Său”, citează Christian Post.

De la aceste puncte de plecare diferite derivă definiţii diferite pentru ceea ce înseamnă succesul, satisfacţia și securitatea în viaţă. În timp, liniile de demarcaţie între cele două ideologii s-au șters și, fără să își dea seama, mulţi americani au redefinit creștinismul pe baza visului american, în felul următor:

„Un Iisus de treabă, din clasa mijlocie”, scrie Platt. „Un Iisus pe care nu Îl deranjează materialismul și care nu ne-ar cere niciodată să renunţăm la tot ce avem… Un Iisus care ne aduce confort și prosperitate în timp ce ne trăim varianta noastră creștină a visului american.”

Unde se greșește? „Credinţa în Iisus din Biblie face ca viaţa să fie riscantă pe multe paliere, deoarece presupune predarea fiecărei decizii pe care o luăm, a fiecărui ban pe care îl cheltuim, a vieţii noastre Lui. Presupune să cedăm controlul într-o cultură care prioritizează controlul și care scuză orice tactică pentru avansarea pe scara socială”, spune pastorul.

De ce nu ar fi bun visul american?

Dacă cercetăm Biblia, vom găsi mai multe contradicţii între învăţătura lui Iisus și ceea ce presupune visul american.

În epistola după Matei, un tânăr bogat Îl întreabă pe Iisus cum poate avea mântuirea. Iisus îi spune să păzească poruncile, să vândă tot și să Îl urmeze. Întristat, tânărul pleacă. Respectase poruncile toată viaţa sa, dar nu putea să renunţe la bogăţie, statut și succes. Identitatea sa consta în acele lucruri pe care și visul american le propovăduiește.

Desigur, toată lumea caută și își dorește un anumit confort în viaţă, iar Iisus nu a promovat o viaţă chinuită de sărăcie. Cu toate astea, nu o dată a avertizat că toate lucrurile de pe acest pământ sunt temporare, iar atenţia noastră trebuie să se îndrepte asupra strângerii unei comori în ceruri. Nu este vorba că nu ar trebui să investim în viaţa noastră materială, dar nu mai mult decât în cea spirituală.

Visul american învaţă că sărăcia înseamnă eșec, declară tânăra autoare americană, Felicia Alvarez. Pe de altă parte, Iisus a trăit ca sărac și a arătat că sărăcia nu este nici eșec, nici blestem. El îi trata pe cei săraci la fel ca pe cei bogaţi și îi proteja mai mult, pentru că ei erau cei care nu aveau pe nimeni alături. În schimb, „azi creștinilor le este mai frică de sărăcie decât de Dumnezeu”, scrie Alvarez.

Există o cale de mijloc?

Visul american și-a primit titlul în SUA, dar nu doar americanii visează la el, ci fiecare dintre noi, care căutăm mereu să ne îmbunătăţim condiţiile de viaţă. Așadar, cu toţii am vrea să găsim acel echilibru unde să putem face asta fără să ne simţim vinovaţi ca și creștini.

În epistola după Matei, Iisus spune clar că nu putem sluji și lui Dumnezeu și banilor. Asta nu înseamnă că nu putem avea bani, ci că nu putem să ne facem din bani un idol. Pentru că și atunci când vine vorba despre bogăţiile materiale, Iisus cercetează tot inima, iar parabolele arată că există mai multe categorii de oameni: aceia care sunt bogaţi și drepţi sau bogaţi și nedrepţi, și aceia care sunt săraci și drepţi sau săraci și nedrepţi. Nimeni nu are nevoie de mai mulţi sau mai puţini bani pentru a fi drept, ci de mai multă înţelepciune.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.