În China, stâlpul infamiei s-a mutat pe internet. 5 cazuri celebre

176

În lipsa unui sistem de justiţie eficient, chinezii din mediul online au început să desfăşoare acţiuni în forţă, pentru punerea la zid a vinovaţilor. Mai nou, media online a devenit un stâlp al infamiei, unde politicienii corupţi sau cetăţenii care comit acte ruşinoase sunt puşi la zid. În plus, cei care ajung în faţa justiţiei sunt ridiculizaţi, ostracizaţi şi primesc chiar şi pedepse mai mari.

Cel mai recent caz, care a atras de fapt atenţia asupra acestei practici în mediul online din China, este mama fetiţei care a fost găsită într-un canal (aşa numitul bebeluş 59). Iniţial, indiciile conduceau spre abandonarea fetiţei, fie din cauza unei decizii personale, fie din cauza politicii copilului unic din ţară. Mesajele de blam au curs în reţeaua socială Weibo, o platformă asemănătoare Twitterului. Însă pe măsură ce informaţiile privitoare la un accident au început să apară, mesajele s-au transformat în unele de compasiune. Atitudine de care alţi chinezi nu s-au bucurat deloc, ci dimpotrivă.

Săptămâna trecută, utilizatorii online chinezi s-au transformat în justiţiari online, după ce s-a aflat că un tânăr chinez care vizitase recent Egiptul, a decis să îşi scrie numele pe un artefact vechi de 3.500 de ani. Ding Jinghao, de 15 ani, a scris cu grafiti pe artefact fraza „Ding Jinghao a fost aici" şi a postat poza pe internet. Imaginea a devenit virală, fiind repostată de peste 90.000 de ori în primele 10 ore. Părinţii şi-au cerut scuze public, dar era prea târziu: datele personale ale lui Ding au fost publicate pe internet, băiatul şi familia sa au primit scrisori de ameninţare şi casa le-a fost atacată, iar site-ul şcolii la care învaţă Ding a fost hackuit.

Un caz mai vechi, din 2006, a aprins spiritele şi s-a lăsat cu demisii şi blam public. O femeie s-a filmat în timp ce călca o pisică în picioare, omorând-o. Reacţiile aprinse au apărut imediat pe internet, unde un grup de forumişti a anunţat că o vor căuta pe femeie şi o vor lovi până la ultima suflare. Deşi identitatea femeii a fost necunoscută până la un punct, utilizatorii au reuşit să pună cap la cap indiciile din videoclip şi să afle cine este femeia. Wang Jiao şi-a dat demisia din sistemul guvernamental ca urmare a scandalului şi s-a mutat în altă regiune a Chinei, ca să nu fie linşată.

Un accident tragic, în care şi-au pierdut viaţa 36 de persoane, a atras compasiunea chinezilor faţă de incident. Curând după aceea, atenţia mediatică s-a îndreptat spre un funcţionar public care, în loc să ofere primul ajutor, stătea pe margine şi zâmbea. După ce s-a aflat cine era acesta, şi anume Yang Dacai, fostul responsabil regional cu siguranţa muncii, internetul a explodat. Fotografiile cu ceasurile acestuia, un ceas Vacheron Constantin în valoare de 63.000 de dolari şi un Rolex de 10.000 de dolari au devenit virale, pe fondul sărăciei accentuate din China. Presiunea mediatică a condus la concedierea acestuia o lună mai târziu.

Atunci când cei care fac solicitări de donaţii afişează un nivel de trai net superior celor pentru care se strâng bani, opinia publică are tot dreptul să tragă un semnal de alarmă. Aşa a fost şi cazul unei angajate a Crucii Roşii, care a postat pe Weibo fotografii lângă o maşină de lux, un ceas Cartier la mână, multe genţi de firmă şi în faţa unei vile enorme. Nu doar că trei sferturi dintre chinezii intervievaţi după postarea aceastei ştiri revoltătoare au declarat că nu vor mai face donaţii, dar Crucea Roşie încă se străduieşte să redobândească capitalul de încredere pierdut în China.

În decembrie 2007, Jiang Yan (31 de ani) s-a sinucis aruncându-se pe o clădire din Beijing. Ulterior s-a descoperit că femeia decisese să îşi pună capăt vieţii din cauză că soţul său îi fusese infidel şi o părăsise pentru o altă femeie. Povestea a devenit virală după publicarea postărilor despre sinucidere de pe blogul său. Subiectul a atras atenţia şi chinezii au cerut atât în mass media cât şi în social media alungarea din oraş a bărbatului şi a amantei sale. Apoi, numele celor doi, numerele de telefon private şi de serviciu şi actele de identitate au fost postate pe internet, iar utilizatorii au cerut ca aceştia „să fie jupuiţi de vii" de oricine îi întâlneşte.