Biserica Anglicană critică dur măsurile guvernului britanic

10

În Marea Britanie a început un adevărat război al declaraţiilor între Biserica Anglicană și guvern pe tema măsurilor de austeritate. Daily Mail scrie că este „cea mai dură intervenţie în plan politic a liderului Bisericii Anglicane în ultimele două decenii".

Arhiepiscopul de Canterbury este implicat într-un război al declaraţiilor atât cu premierul britanic cât și cu episcopii bisericii catolice. Liderul anglican a fost invitat să scrie ca editorialist la publicaţia de stânga New Statesman, iar articolul s-a constituit într-un atac dur la adresa guvernului pentru programul de guvernare. „Cu o viteză remarcabilă ne asumăm politici radicale, pe termen lung, pe care nimeni nu le-a votat. În cele din urmă este de înţeles anxietatea cu privire la sensurile cuvântului democraţie într-un astfel de context. Anxietatea și mânia se nasc în urma sentimentului că nu au fost expuse toate implicaţiile unei dezbateri publice concludente."

Publiciștii britanici notează faptul că liderul spiritual a chestionat legitimitatea coaliţiei de la guvernare acuzând că „nimeni nu a votat" politicile extreme pe probleme de sănătate, asigurări, educaţie, care au dat naștere la „anxietate și mânie". În plus Dr. Rowan Williams a acuzat guvernul că „apelează tacit la un limbaj seducător" în care se vorbește, spre exemplu de săraci „care merită" și săraci „care nu merită" ajutorul din partea statului.

Poziţia liderului anglican a primit reacţii dure atât de la premierul britanic cât și de la liderul catolicilor britanici, arhiepiscopul Vincent Nichols. Arhiepiscopul catolic Vincent Nichols l-a lăudat pe premier pentru programul său Big Society în care căsătoria și stabilitatea familială sunt în centrul platformei politice. Ministrul muncii a susţinut că poziţia liderului anglican este „ușor dezechilibrată și necinstită" iar David Cameron a afirmat că „respinge categoric" acuzaţiile arhiepiscopului anglican. „Niciodată nu am fost unul care să spun că biserica ar trebui să fie timidă în intervenţiile politice", a explicat premierul britanic, „dar ceea ce spun acum este că resping categoric multe din perspectivele exprimate, în special cele legate de asigurări și educaţie."

Ultima controversă de acest nivel a avut loc în 1985 între Robert Runcie, arhiepiscop de Canterbury (1980-1991) și „doamna de fier", premierul Margaret Thatcher. Raportul bisericii Faith in the City a prezentat problema sărăciei și a dus la ruperea completă a relaţiilor între biserică și guvern. Unul dintre miniștrii guvernului Thatcher a fost Norman Tebbit, care a respins atunci critica bisericii ca „teologie pur marxistă". Acum, Lord Tebbit afirmă că societatea contemporană este una complet diferită de cea a copilăriei sale și a copilăriei arhiepicopului, „când nu era nicio familie cunoscută în care să nu fi muncit nimeni și în care nimeni să nu vrea să muncească".