Polonia, în război pentru valorile morale

259

Teoria diferenţelor de gen subminează familia tradiţională și distruge societatea, crede Biserica Catolică din Polonia, care a început un adevărat război împotriva ei, spre amuzamentul criticilor din presă, care spun că, procedând așa, catolicii conservatori își semnează „sentinţa la moarte".

Teoria diferenţelor de gen spune, pe scurt, că genul unei persoane este un construct social, nu unul cu care ne naștem. Conform Bisericii Catolice teoria este incompatibilă cu convingerile creștine, motiv pentru care biserica a făcut pași publici împotriva ei, elaborând și un mesaj pe care episcopii catolici l-au citit în parohiile lor după Crăciun.

Suntem doar niște produse culturale

„Teoria diferenţelor de gen pretinde că genul este un produs cultural, o alegere care se ia odată cu înaintarea în vârstă, că familia tradiţională este un model arhaic și o povară pentru societate. Conform acestei teorii homosexualitatea este nativă și homosexualii au dreptul să înceapă relaţii care devin bazele pentru un nou tip de familie. Promotorii ideologiei susţin că fiecare persoană are dreptul de a se reproduce, ceea ce înseamnă dreptul la schimbare de sex, la inseminare in vitro, la contracepţie și chiar avort", spune un pasaj din mesajul pregătit de biserică.

Greii presei, precum AFP și Forreign Policy, au criticat biserica pentru că este mult prea conservatoare și pentru că a introdus forţat sub umbrela acestei teorii problemele homosexualităţii, ale contracepţiei și ale avortului, pe care nu le poate rezolva în alt fel. De asemenea, Foreign Policy subliniază și faptul că astfel catolicii din Polonia se distanţează de capul bisericii, Papa Francisc, a cărui abordare faţă de toate aceste probleme este extrem de relaxată. În viziunea lor, o biserică ultraconservatoare, asemenea celei din Polonia, este ceea ce are Francisc de reformat în „mandatul" său.

Conservatorismul, chiar și în biserică, este cu un picior ieșit pe ușă, vor să spună acești critici, care amintesc și că, deși în Polonia 87% din populaţie se identifică cu această biserică, doar 41% mai sunt catolici practicanţi, un număr în scădere în ultimii ani.

Ce mai învaţă copiii la școală

Cu toate astea, deocamdată se pare că viziunea bisericii are ecou și în politică, parlamentul înfiinţând o Comisie specială împotriva acestei teorii. Membrii comisiei au primit rolul de a proteja copiii faţă de introducerea în școli a acestei teorii, deghizată sub forma educaţiei pentru egalitatea dintre sexe, în ore finanţate de UE și alte organizaţii internaţionale. Urmând îndemnul bisericii și a politicienilor de dreapta, părinţi din toată ţara au cerut ca astfel de cursuri să fie interzise.

Problema acestor cursuri există și în Franţa, unde, fără consimţământul părinţilor sau împotriva voinţei lor, au fost introduse în programa școlară ideologii sociale radicale, cum este și această teorie. Decizia încalcă în mod deliberat unul dintre drepturile fundamentale ale omului, și anume dreptul părinţilor de a alege educaţia copiilor lor, care să fie conformă cu convingerile lor morale și religioase. Datorită protestelor publice, predarea teoriei diferenţelor de gen a fost amânată oficial de către autorităţile franceze, dar încercările de a o introduce continuă.

„Prin teoria genului se pune problema abolirii tuturor valorilor de bază ale societăţii prin sistemul educaţional. Este o distrugere mult mai profundă decât cea produsă de simpla propaganda forţată a ateismului", este de părere Pavel Parfentiev, director al Centrului de Analiză a Politicii Familiale din Federaţia Rusă, președinte al organizaţiei publice interregionale „Pentru drepturile familiei", ambasador al Congresului Mondial al Familiei pe lângă instanţele europene și, de asemenea, consultant în drept internaţional al acestui congres.

Dreptul de a schimba faţa societăţii

„Este important să nu se ia în considerare această problemă ca o chestiune izolată. În acest moment, ansamblul valorilor care stau la baza societăţii sunt contestate – familia naturală întemeiată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, drepturile părintești, dreptul la viaţă, de la concepţie până la moartea naturală, dreptul de a practica liber religia", aduce aminte Parfentiev.

Astăzi, toată lumea își cere drepturile și devine foarte greu, aproape nefuncţional, ca într-o societate un grup minoritar să rămână în urmă la acest capitol. Trebuie însă să înţelegem un lucru simplu, spune Parfentiev, și anume că acordarea unui drept unei persoane aduce întotdeauna o limitare a drepturilor şi libertăţilor altora.

„Este obligatoriu ca într-o societate democratică să acorzi dreptul de a fura, de a ucide sau de a răspândi bolile periculoase? Desigur că nu. Este greșit să afirmi că «într-o societate democratică ai dreptul la orice»."

Într-o societate democratică, legea apără valorile în jurul cărora societatea s-a construit şi s-a dezvoltat. „Aceste valori sunt vii, familia întemeiată de un tată şi de o mama, educaţia familială, dreptul familiilor de a transmite în mod liber valorile lor propriilor copii – şi toate acestea trebuiesc protejate de lege. Ceea ce le distruge nu poate fi numit «drept»", încheie Parfentiev.

Criticii au mai comentat că acest război public al Bisericii Catolice din Polonia împotriva teoriei diferenţelor de gen este o tactică de a ascunde de oameni scandalurile recente legate de doi clerici de top care au întreţinut relaţii sexuale cu băieţi minori. Fără îndoială, Biserica Catolică la nivel global se face vinovată de aceste fapte care nu pot fi scuzate în niciun fel, dar și ce face presa poate fi considerat tot o distragere a atenţiei de la o problemă care afectează întreaga societate, chiar la baza ei.