O primărie europeană vrea să interzică total mașinile în centrul orașului

112

Dacă ai afla că o ţară din Europa plănuiește să își transforme capitala în primul oraș european fără mașini și un rai pentru bicicliști, te-ai gândi imediat la Olanda, așa-i? Ei bine, nu. Este vorba despre Norvegia.

Așa cum Amsterdamul este cunoscut drept „orașul bicicletelor”, așa are Oslo faima de a fi orașul cu cea mai mare proporţie de automobile electrice din lume. Pentru edilii săi responsabili de mediu, asta nu e totuși suficient. Pe lângă planul ca, în 2030, absolut toate mașinile care mai circulă în Oslo să fie doar cele electrice, autorităţile locale și-au propus și ca, până în 2019, să interzică accesul oricărei mașini în centrul orașului.

Totul a pornit odată cu ascensiunea unei alianţe politice progresiste la cârma primăriei orașului, în 2015. Partidul și-a asumat ca promisiune de căpătâi transformarea orașului Oslo într-o capitală verde și prietenoasă cu mediul, în perspectiva în care prognosticurile la acest capitol nu erau foarte favorabile pentru orașul norvegian. Statisticile estimau că, până în 2040, populaţia orașului va crește cu aproximativ 30% (Oslo având una dintre cele mai bune rate demografice din Europa). Însă, odată cu aceasta, era de așteptat să crească și amprenta de carbon a orașului.

Ajuns la putere, partidul a vândut investiţiile în cărbuni ale primăriei și a creat un sistem de încălzire bazat pe surse regenerabile, la nivelul întregului municipiu, promiţând că, până în 2030, va reduce emisiile de gaze cu efect de seră la 95% din nivelul pe care acestea îl înregistrau în 1990. Primul obiectiv pe lista „de făcut” era ecologizarea transportului, care încă e responsabil de 61% din totalul emisiilor la nivelul întregului oraș. Se pare că 39% din amprenta transportului vine dinspre mașinile proprietate privată.

Așa că ideea de a interzice mașinile în centru a venit natural și nici măcar nu a fost originală. Și alte orașe și-au propus același obiectiv, însă și în cazul lor reţinerile cu privire la succesul unui astfel de demers au fost majore.

Coaliţia de la primăria capitalei norvegiene a spus că „orașul va deveni un loc mult mai plăcut și mai accesibil fără trafic”. Numai că planul, anunţat acum trei ani, nu le-a picat prea bine proprietarilor de magazine din centru, care s-au temut că afacerile lor vor avea de suferit dacă clienţii lor de mai de departe vor fi nevoiţi să își complice rutele pentru a putea ajunge la ei. Unii, cum ar fi Sindicatul Comercianţilor Oslo Handelsstands Forening, au spus că planurile acestea „vor ucide orașul” și că „îl vor sărăci”.

Reacţiile au fost atât de vehemente, încât primăria și-a reconsiderat poziţia și și-a reeșalonat planul astfel încât să poată ajuta la acomodarea tuturor actorilor implicaţi cu obiectivul ecologic care este de dorit. Așa că, în loc să interzică total mașinile, și-au propus să înceapă treptat, cu interzicerea parcării. Scopul, spuneau ei, „este ca șoferii să se simtă turiști în oraș, în loc să simtă că ei sunt stăpânii străzilor”. În locul celor 650 de spaţii de parcare din centru a răsărit o reţea de biciclete de toată frumuseţea, iar autorităţile spun că plănuiesc să continue să valorifice spaţiul cândva ocupat de mașini, amplasând instalaţii artistice sau dezvoltând acolo spaţii de recreere. Va urma apoi etapa în care, reţeau pietonală va fi extinsă, iar unele străzi vor fi închise pentru mașini (cu excepţia riveranilor).

„Vom vedea dacă eliminarea parcărilor și restricţiile aplicate circulaţiei prin centru vor fi suficiente”, a spus Lan Marie Nguyen Berg, viceprimar pentru mediu și transport în Oslo. „Dacă încă va mai fi necesar scopului nostru, vom purcede la aplicarea unei interdicţii totale asupra mașinilor. Însă, până în 2019, vom vedea dacă putem să facem lucrul acesta prin iniţiative mai blânde și mai naturale.”