Progresul care generează regres

467

Ne-am obişnuit ca în ultimul timp activiştii progay să emită afirmaţii tranşante, prin care să radicalizeze lupta pentru obţinerea drepturilor civile. În consecinţă, pentru mulţi legalizarea căsătoriei între cuplurile homosexuale a apărut ca efect al progresului societăţii. Însă, atunci când activismul progay este susţinut de clerici ceva pare să fie în neregulă. Mai ales atunci când în argumentaţia de susţinere este invocată Scriptura.

„Punctul de vedere al Bisericii Anglicane [în privinţa naturii căsătoriei] a evoluat și s-a schimbat”, declara recent dr. Barry Morgan, arhiepiscopul anglican al Ţării Galilor. „Iisus S-a pronunţat foarte clar”, a menţionat șeful Bisericii Anglicane. Prin urmare, spunea clericul, se poate schimba şi învăţătura cu privire la homosexualitate, citează site-ul oficial al Bisericii Ţării Galilor.

Într-un discurs adresat conducerii Bisericii din Ţara Galilor, dr. Barry Morgan a avertizat asupra pericolului ca bisericile anglicane să fie percepute ca homofobe. Morgan a afirmat că „punctul de vedere al bisericii trebuie să evolueze şi să se schimbe”, ca răspuns la schimbările din lumea seculară.

El este convins că nu există un punct de vedere biblic cu privire la căsătoriile între cuplurile homosexuale sau în ceea ce priveşte moartea asistată. Dacă există opinii diferite în aceste probleme, acestea nu sunt rezultatul unor norme stabilite în Scriptură, ci a educaţiei şi a unor texte biblice care sunt citite în mod preferenţial.

Drept justificare pentru poziţia prohomosexualitate pe care o adoptă, episcopul consideră că statul a permis posibilitatea divorţului și a recăsătoririi cu mult timp înainte de a face acelaşi lucru şi biserica. Cu alte cuvinte, statul a fost mult mai progresist decât biserica. „Nu numai că noi binecuvântăm acum astfel de uniuni, noi recăsătorim şi oamenii divorţaţi”, a mai menţionat Morgan.

Continuând argumentaţia sa, episcopul galez a direcţionat discursul în punctul pe care îl consideră esenţial. Este biserica pregătită să adopte aceeași poziţie în ceea ce privește relaţiile între persoane de acelaşi sex, pe care a adoptat-o în privinţa dreptului la recăsătorire după divorţ.

Biserica în pas cu societatea

Mesajul pe care l-a transmis Morgan evidenţiază nu doar o anumită concepţie despre căsătoriile gay, ci, în primul rând, un anumit gen de poziţionare faţă de Biblie. Pentru mulţi creştini, discursul său poate părea ciudat. Însă, la o privire mai profundă, putem constata că episcopul galez are dreptate. Nu în ceea ce priveşte poziţia sa progay, ci în construcţia sa argumentativă. Dacă biserica a acceptat în timp să facă anumite derogări de la normele biblice pentru a fi în pas cu societatea, ce anume o împiedică să continue demersul?

Odată ce limita a fost fisurată este dificil să opreşti procesul transformării. Ceea ce susţine Morgan este consecinţa firească a unui anumit mod de diluare a practicii creştine şi a relativizării principiilor biblice. Susţinerea unui anumit concept biblic, precum căsătoria, este corectă. Ea devine însă ineficientă atunci când în privinţa unor aspecte similare aceeaşi instituţie bisericească a ales să ignore standardele pe care Biblia le impusese.

Premisa conform căreia Scriptura are un caracter progresiv nu eludează însă principiile oneste de exegeză biblică. Dar, atâta timp cât în numele progresivismului aspecte fundamentale de funcţionare ale societăţii umane sunt dezrădăcinate, este evident că ceva este greşit. Iar tendinţa minimalizării cerinţelor divine odată apărută cu dificultate mai poate fi oprită. Astfel, ceea ce invocă acum Morgan este doar continuarea unui proces deja început.

Dispute şi controverse

Nu întâmplător, discursul episcopului a fost perceput de activiștii homosexuali ca o încurajare. Recent, aceiaşi activişti au fost dezamăgiţi de comentariile lui Justin Welby, arhiepiscopul de Canterbury. Acesta declarase că „va fi aproape imposibil” pentru unii creștini să accepte „căsătoria între persoane de același sex”. Drept justificare în menţinerea unei poziţii conservatoare în problema căsătoriilor, Welby a menţionat că în Africa, sute de creştini au fost omorâţi din cauza faptului că homosexualitatea este asociată cu creştinismul. Drept urmare, nu ar fi cinstit ca în Anglia lucrurile să se deruleze în aşa fel, încât ucigaşii respectivi să aibă dreptate.

În susţinerea lui Welby a intervenit şi arhiepiscopul anglican al Nigeriei, Nicolae Okoh, care a afirmat cu tărie că biserica sa va continua să adere la poruncile morale biblice împotriva practicilor sexuale dezordonate. În opoziţie cu discursul omologului său galez, Okoh consideră că o căsătorie poate fi doar o uniune între un bărbat și o femeie.

Cel mai probabil, disputa în interiorul congregaţiei şi al întregii comunităţi creştine va continua. Sub focul încrucişat al argumentelor se află însăşi Scriptura. Un anumit gen de poziţionare faţă de aceasta permite sau nu adoptarea unor puncte de vedere în favoarea sau împotriva căsătoriilor gay. Ceea ce trece însă neobservat este faptul că progresismul invocat de către activişti poate să fie chiar semnul unui profund regres.