20 de căsătorii provocatoare și un Vatican în „aggiornamento”

1698

Când ar trebui să fie oficializată căsătoria? Atunci când puritatea cuplului este încă integră sau după ce au apărut și copiii? Un eveniment recent organizat de Vatican pare să transmită un mesaj tranșant: nu contează momentul, important ca acesta să aibă loc. Implicaţiile nu sunt deloc neglijabile.

Papa Francisc a oficiat public 20 de căsătorii. Este un gest care continuă linia nonconformistă cu care ne-a obișnuit Suveranul Pontif și care nu s-a mai întâmplat de acum 14 ani, de la ultima celebrare publică a ritualului, eveniment petrecut în urma deciziei lui Ioan Paul al II-lea (în octombrie 2000).

Papa Francisc calcă pe urmele predecesorului său, dar îl și depășește, fiindcă nu s-a oprit la reeditarea unui ritual plin de semnificaţii simbolice și teologice. Prin procesiunea în cauză a intenţionat să dea un răspuns unei probleme care macină în mod special Biserica Catolică, dar nu doar pe aceasta.

Cuplurile care au avut privilegiul de a fi binecuvântate de papă nu au fost alese în mod aleatoriu. Au fost selectate la solicitarea Papei Francisc de vicariatul Romei. Sunt oameni de vârste diferite, unii participanţi activi în viaţa parohială, alţii nu. Cea mai tânără pereche a fost formată dintr-un băiat de 28 de ani şi o fată de 25 de ani. Însă nu vârsta mirilor a constituit elementul provocator al ceremoniei, ci situaţia specifică a unora dintre participanţi. Astfel, printre miri se afla și un bărbat a cărui primă căsnicie fusese anulată de biserică, dar și o mireasă cu un copil dintr-o relaţie anterioară. Iar alte câteva cupluri locuiau deja împreună.

 Mesajul pontifical

Presa a sesizat nuanţele evenimentului și și-a exprimat surprinderea. „Cuplurile care au trăit împreună, cuplurile care au făcut sex înainte de căsătorie, chiar și cei care au copii dintr-o căsătorie anterioară s-au căsătorit la Vatican într-o procesiune oficiată chiar de către papă”, a editat ABC News.

Este o recunoaștere a faptului că biserica este pe cale să piardă bătălia cu redefinirea valorilor familiei. Conform BBC, Vaticanul se confruntă cu o realitate destul de dură, în sensul că multe cupluri catolice coabitează înainte de căsătorie, utilizează metode contraceptive sau divorţează și se recăsătoresc fără a solicita bisericii anularea căsătoriei precedente.

Concluzia jurnaliștilor britanici este că gestul papei este o invitaţie la iertare a bisericii, pentru „cei care au relaţii sexuale în afara căsătoriei sau care nu se supun învăţăturii bisericii”.

Raportându-ne la alte declaraţii ale papei Francisc, se poate descifra ușor miza întregului eveniment. Nu doar căsătoria în sine a fost supusă analizei, ci chiar biserica. Sau, mai bine spus, atitudinea bisericii faţă de cei „corigenţi” din punct de vedere moral.

Prin căsătorirea celor 20 de cupluri, papa Francisc își provoacă propria biserică să fie mai deschisă și mai incluzivă. Anul trecut, papa Francisc a sugerat că nu îi va judeca pe preoţi pentru orientarea lor sexuală. Este convins, de asemenea, că biserica este prea concentrată pe probleme cum ar fi avortul, contracepţia și divorţul. Într-un interviu acordat în 2013, papa a avertizat că, „uneori, biserica s-a blocat în lucruri mici, în reguli prea înguste”. Concluzia Pontifului roman a fost că învăţătura bisericii „trebuie să fie mai simplă, profundă, luminoasă”, a scris el. Din această perspectivă, ceremonia de nuntă pare a fi o aplicaţie practică a acestei filosofii.

Implicaţiile noii iertări

Întregul eveniment ar putea fi citit în mai multe chei de interpretare. În primul rând, este evident că Suveranul Pontif a intenţionat să sublinieze importanţa căsătoriei pentru toţi catolicii, indiferent de situaţia lor prezentă. Implicit, este și o încurajare a preoţilor locali să îi urmeze exemplul și să căsătorească cuplurile aflate în situaţii similare cu cele care au făcut parte din „demonstraţia” găzduită de Vatican.

Nu este însă singurul obiectiv al acestui ceremonial multiplu. Este posibil ca gestul papal să fie interpretat și ca un răspuns la agenda homosexualilor. Papa Francisc a subliniat de mult importanţa familiei și a căsătoriei între un bărbat și o femeie. Acum a accentuat acest deziderat într-o procesiune mult mediatizată.

De asemenea, poate fi identificată și o posibilă corelaţie cu un eveniment care va avea loc în viitorul apropiat. Clerul catolic se va reuni la Roma, în octombrie, pentru a discuta probleme cum ar fi căsătoria, divorţul și contracepţia. Se poate intui că dincolo de dezbaterile furtunoase, în urma direcţiei imprimate de către Francisc, Biserica Catolică nu va mai fi la fel. Este un semnal care în subsidiar transmite ideea unui nou aggiornamento.

Nu în ultimul rând, papa a ţinut să reaccentueze importanţa tainei căsătoriei. De aceea a și evidenţiat faptul că mariajul „este un simbol al vieţii, al vieţii reale. Aceasta nu este ficţiune.” Observaţia Suveranului Pontif le-a permis  jurnaliștilor de la ABCNews să concluzioneze că „nu este ficţiune nici că Biserica Catolică se schimbă, iar schimbarea a început de sus în jos”.

 Și dacă problemele se vor amplifica?

În faţa acestei iniţiative de schimbare apar și dilemele. Este evident că papa își dorește o biserică mai iubitoare și mai primitoare faţă de cei care au „evadat” din învăţăturile ei. Gestul său ar putea să încurajeze tot mai multe cupluri să își oficializeze relaţia prin căsătorie. Însă, pe de altă parte, nu pot fi eludate și posibilele implicaţii negative, cum ar fi, de pildă, alimentarea convingerii că sexul premarital nu ar fi o problemă atâta timp cât există perspectiva căsătoriei.

Este evident că papa își dorește enoriași care să guste din taina căsătoriei, însă ce loc i se mai alocă purităţii simbolizate de albul rochiei de mireasă? Rămâne să aflăm în puţin timp în ce măsură Biserica Catolică va fi dispusă să accepte noul trend și, mai ales, dacă va avea și efectele pozitive dorite. Până atunci constatăm că Vaticanul recunoaște prin gestul papal că vremurile s-au schimbat și valorile nu mai sunt aceleași. În consecinţă, ar trebui și biserica să se schimbe?