Dumnezeu la TV în epoca anxietăţii

206

Dramedía (drama+comedia) God Friended Me (Prieten pe Facebook cu Dumnezeu) a întrecut așteptările criticilor care presupuneau că serialul cu episoade de o oră nu va prinde la public.

Producţia difuzată de CBS a înregistrat însă un rating atât de bun după primele trei episoade, încât reţeaua TV a comandat deja un sezon întreg. Succesul neașteptat al producţiei i-a făcut pe unii observatori media să se întrebe dacă nu cumva asistăm la o renașter a interesului pentru producţiile TV cu mesaj religios.

Grilele de programe ale reţelelor de TV, cablu și streaming din primele 500 astfel de canale cuprind rareori producţii care fac apel la religie sau credinţă. „Astfel de show-uri par să apară cam o dată la un deceniu”, scrie jurnalista Cathleen Falsani pentru Religion News, care exemplifică enumerând producţii precum Al șaptelea cer, din anii 2000, Atingerea unui înger, în anii ‘90, Highway to Heaven, în anii ‘80 și The Flying Nun, în anii ‘70. Intuiţia jurnalistei e confirmată de cercetătorii care au analizat ce se întâmplă. „Este ciclic”, e de părere Jeffrey Mahan, profesor de religie și comunicare la Iliff School of Theology, din Denver, autor al volumului Media, Religion and Culture: An Introduction. Acesta consideră că popularitatea producţiilor religioase televizate este un răspuns la un stimul care nu are nimic de a face cu televiziunea.

Confruntate cu anxietatea socială, televiziunile își croiesc producţii care descriu divinul sau intervenţia supranaturală ca pe o consolare pentru starea societăţii, spune Mahan. „Acest gen (…) spune că Dumnezeu este în ceruri și că totul va fi bine în lume. Dumnezeu este atent, Dumnezeu salvează oameni care sar în faţa vagonului la metrou, Dumnezeu este un partener pentru tine.”

Și Craig Detweiler, președintele Seattle School of Theology and Psychology și autor al mai multor cărţi aflate la intersecţia credinţei și a culturii, e convins de existenţa unei corelaţii între crizele existenţiale, angoasa experimentată de public și predilecţia acestuia pentru un anume tip de producţii TV. Detweiler amintește de show-uri precum Survivor, Fear Factor și serialul Lost, care au avut foarte mare succes, venind pe fondul atacurilor de la 11 septembrie.

„Acum, că atâta frică existenţială este generată de industria fricii – televiziunile de știri care prosperă în era Trump (…) –, avem și producţiile care se luptă cu disperarea și cu întrebările supreme”, a afirmat Detweiler.

God Friended Me urmărește aventurile unui tânăr ateu, fiu de preot episcopalian, pe care un utilizator de Facebook care folosește reţeaua sub identitatea „Dumnezeu” îl trimite să salveze diverși necunoscuţi. Potrivit agenţiei de rating Nielsen, debutul serialului a atras circa 10,4 milioane de telespectatori, o reușită comercială, având în vedere tematica filmului.

Rotten Tomatoes îi dă un scor de 60%, deși 83% dintre utilizatorii reţelei au spus că le place filmul, iar punctajul pe care îl acordă producţiei este de 4.1 din 5.

Alina Kartman
Cu peste 9 ani de experiență în presa online din România, Alina Kartman face parte din echipa permanentă de redactori ST.