Biserica Mormonă și-a sfătuit femeile să ia o pauză de la reţelele online

181

Liderul Bisericii Mormone le-a sugerat enoriașelor să ia o pauză de la social media, ca un post de 10 zile, iar reacţiile femeilor vizate au fost împărţite. Presa internaţională a privit contrariată la situaţia creată.

Sâmbătă, președintele Bisericii lui Iisus Hristos a Sfinţilor din Zilele de pe Urmă, Russell Nelson, a lansat către participantele la reuniunea bisericească numită Sesiunea Conferinţei Generale invitaţia de a „posti” 10 zile limitându-și expunerea la reţelele sociale online.

„Nelson a prezentat «postul» ca pe o invitaţie, adică mai puţin ca pe o poruncă și mai mult ca pe un imbold la resetarea priorităţilor”, explică Slate.com. „Ce veţi observa după ce luaţi o pauză de la perspectivele acestei lumi, care v-au rănit atât de mult spiritul?” au fost cuvintele folosite de președinte. Astfel, pentru multe femei, acestea s-au transformat într-un impuls spiritual tradus în închiderea imediată a conturilor. Unele dintre participante însă au fost contrariate de afirmaţia președintelui, care este învestit cu funcţia de „profet” în cadrul bisericii mormone și este considerat un lider inspirat chiar de Sfântul Duh.

„Nu știu de ce profetul meu a simţit că aceasta este o perioadă bună în care femeile din biserică să facă un pas înapoi”, a declarat Michelle Quist, candidată din partea Partidului Republican la consiliul din Salt Lake County (Utah). „Știu că discursul nostru naţional a fost caustic… dar conversaţia naţională încă este în desfășurare. Dacă nu luăm parte la această conversaţie, înseamnă și că nu o putem influenţa spre bine.” Quist, care are în derulare mai multe campanii electorale în social media chiar în acest moment, spunea că nu își va reduce utilizarea politică a reţelelor, însă estimează că îi va pierde circa 20% din public în săptămânile cruciale de dinainte de alegerile din 6 noiembrie.

Alte femei, cum ar fi jurnalista Jana Riess, de la Religion News, au descoperit că invitaţia președintelui intră în conflict cu locul lor de muncă. „Eu nu sunt în poziţia să renunţ pur și simplu la social media timp de 10 zile, fără un avertisment”, a spus Riess, însă a precizat că va ţine și ea postul în preajma vacanţei de Crăciun.

Pentru Amy Parker, mama a două fete, care se întreţine cu ajutorul unui mic business pe magazinul online Etsy, postul s-a tradus într-o scădere cu un sfert a afacerilor sale. „Ar fi grozav să pot spune că cerinţa profetului nu mi-a afectat vânzările sau că mi le-a dublat. Dar nu asta s-a întâmplat”, mărturisea Parker înainte să declare cum, într-o luni în care în mod normal înregistra cam 70% dintre comenzile unei săptămâni, nu a înregistrat decât o singură vânzare.

The Washington Post, The Guardian, Slate Magazine și alte publicaţii cu circulaţie internaţională au relatat despre recomandarea președintelui mormon, unii analiști arătându-și suspiciunea cu privire la faptul că acest sfat vine în preajma alegerilor de la jumătatea mandatului din SUA. Alţii au făcut o conexiune între ascensiunea mișcării #metoo, care s-a constituit într-un apel politic ce a purtat o voce feminină puternică, și invitaţia la „post social media” a președintelui mormon, arătând că recomandarea ar putea da un semnal greșit care să stăvilească avântul civic al femeilor.

Kathleen Flake, profesor de studii mormone la Universitatea Virginia, a declarat că nu crede că scopul lui Nelson a fost acela de a înăbuși mișcarea #metoo sau activismul politic al femeilor mormone. Flake a argumentat amintind faptul că biserica mormonă a sprijinit lupta femeilor împotriva hărţuirii sexuale, inclusiv printr-un editorial publicat într-un ziar al bisericii, în care autorul cerea retragerea candidaturii lui Donald Trump pe fondul afirmaţiilor acestuia privind agresarea femeilor.

Russell Nelson, care are 94 de ani, a fost ales președinte la începutul anului 2018. El a mai lansat apeluri la abstinenţă privind social media într-o întâlnire de tineret, iar unii analiști se așteaptă ca în curând să invite și bărbaţii mormoni să ţină acest post.