Un cont de Instagram vânează pastorii care poartă haine costisitoare

568

Problema vestimentaţiei pastorilor din America a ajuns subiect de atenţie naţională după ce a fost deschis contul de Instagram PreachersNSneakers, care a strâns aproximativ 80.000 de urmăritori în numai două săptămâni.

Fondatorul contului, al cărui pseudonim este Tyler Jones, publică cel mai adesea fotografii ale pastorilor din megabiserici, evidenţiind pantofii sau diferitele accesorii scumpe pe care aceștia le poartă în timp ce le predică enoriașilor. Acestor fotografii le alătură capturi de ecran cu preţurile online ale acelor obiecte de purtat. Multe dintre piesele de încălţăminte ajung la preţuri și de 5.000 sau 6.000 de dolari. Nu au scăpat de expunerea pe Instagram pastori foarte cunoscuţi, precum Rich Wilkerson Jr., care a oficiat căsătoria actriţei Kim Kardashian, sau Judah Smith, un prieten al cântăreţului de muzică pop Justin Bieber.

Într-un interviu acordat website-ului Fashionista, Jones spune că povestea contului PreachersNSneakers a început dintr-o glumă. Asculta o melodie a formaţiei de muzică de cult din biserica Elevation, din Charlotte, Carolina de Nord, și a remarcat că una dintre cântăreţe purta pantofi sport Yeezy 750 Boost, care costă în jur de 800 de dolari, la distribuitor. Acest lucru i-a stârnit curiozitatea lui Jones, care s-a gândit să verifice și ce fel de încălţăminte poartă pastorul de la biserica Elevation. Astfel a ajuns la o imagine în care acesta purta încălţăminte sport în valoare de 900 de dolari, preţul de distribuitor.

Jones a făcut un videoclip pe această temă, care a avut numeroase reacţii pe contul său de Instagram și așa s-a născut ideea unui cont separat, care să fie dedicat acestui subiect.

Unii dintre pastorii care au apărut pe contul de Instagram au încercat să se apere. Astfel, Chad Veach, un pastor din Los Angeles care a fost surprins purtând pantaloni de 795 de dolari și un rucsac Gucci de aproape 2.000 de dolari, a ripostat într-un comentariu: „Vrei să știi faza tare? Îţi spun cinstit, nu am plătit pentru niciunul dintre lucrurile pe care le port (…) E ciudat pentru tine? Și pentru mine.” Veach și-a șters ulterior mesajul, dar și vechiul cont de Instagram.

Jones spune că a fost numit ipocrit și o persoană care divizează bisericile. Mărturisește că se pricepe la cumpărarea și revânzarea pantofilor sport, pentru că a lucrat ani de zile în domeniu, dar este și „destul de înrădăcinat” în cultura evanghelică. Prin urmare, crede că tot ce a făcut este să le prezinte oamenilor o realitate, lăsându-le libertatea de a alege ce vor face cu informaţia respectivă.

A primit și multe reacţii pozitive, de la sute de pastori și oameni implicaţi în slujirea bisericii, spune Jones, care i-au mulţumit pentru acţiunea sa, subliniind că ea dă naștere la discuţii despre ce înseamnă cu adevărat leadershipul și administrarea în biserică.

În ce-l privește, autorul contului de Instagram spune că și-ar pune întrebări dacă pastorul său ar purta haine și accesorii foarte scumpe, chiar dacă acesta ar câștiga foarte bine scriind cărţi sau prestând alte activităţi. Nimeni nu este vinovat pentru faptul că reușește să facă bani, „dar cred că ai un alt standard dacă ești liderul unei biserici în care oamenii contribuie cu bani și își investesc încrederea în tine pentru îndrumare spirituală. Cred că ar trebui să ai măcar o perspectivă despre lucrurile pe care le poţi purta”, conchide Tyler.

Scriitorul Tim Challies a comentat pe site-ul său despre relevanţa problemei ridicate de autorul PreachersNSneakers, afirmând că acest cont reprezintă „o expunere edificatoare, deși deprimantă, a evanghelismului modern”. Este vorba de pastori care nu păcătuiesc numai prin extravaganţă, dar și prin vanitate, spune Challies, subliniind că aceste fotografii sunt extrase de pe conturile personale ale acestora, semn că au dorit să poarte, dar și să afișeze respectivele obiecte vestimentare.

Problema este că acești pastori își construiesc un brand personal „nu în domeniul religiei, ci al stilului de viaţă” și ţintesc prin acest mesaj al prosperităţii personale un grup select al societăţii – pentru că oamenii obișnuiţi nu văd decât o banală pereche de adidași.

Challies spune că nu se simte totuși confortabil în acest joc în care sunt expuse indignării publice obiceiurile de a cheltui ale liderilor, conștient fiind că există o tendinţă și printre enoriași de a preţui diferiţi indicatori ai succesului mai mult decât caracterul. În același timp, scriitorul recunoaște că, prin misiunea lor, pastorii au o responsabilitate specială, fie că e vorba de hainele pe care le poartă, de modul în care se fotografiază sau în care distribuie aceste fotografii pe reţelele de socializare.

„Pastorii sunt chemaţi să dovedească un caracter evlavios și sunt calificaţi numai atâta timp cât și-l menţin astfel. Preocuparea de căpătâi a pastorilor nu trebuie să fie imaginea pe care o proiectează, ci caracterul pe care-l prezintă. Ei trebuie să știe că hainele lor vor completa sau vor contrazice mesajul lui Hristos. Trebuie să fie dispuși să se lepede de orice lucru care ar putea să-i împiedice pe oameni să-L vadă pe Hristos. Trebuie să fie primii care arată smerenia și modestia atât de preţioasă în ochii lui Dumnezeu”, a concluzionat Challis.