E-vanghelismul mileniului 3

26

„Până în anul 2005, am fost un ateu - dar un ateu militant. În timp, am dezvoltat o curiozitate moderată şi am început să mă întreb dacă nu cumva există şi alte lucruri decât ceva evidente, palpabile, aşa că am început să-L caut pe Dumnezeu. Nu ştiam de unde să încep, aşadar am început să caut diferite expresii în Google. Chiar am început să scriu un blog. Totul a început ca un experiment raţional, o căutare cu inima îndoită a unor răspunsuri la întrebări filosofice. Nu mi-am imaginat unde voi ajunge: eu şi soţul meu am intrat în Biserica Catolică 2 ani mai târziu şi am devenit catolici practicanţi".

Este Internetul important pentru misiunea online a bisericilor?

„Până în anul 2005, am fost un ateu – dar un ateu militant. În timp, am dezvoltat o curiozitate moderată şi am început să mă întreb dacă nu cumva există şi alte lucruri decât ceva evidente, palpabile, aşa că am început să-L caut pe Dumnezeu. Nu ştiam de unde să încep, aşadar am început să caut diferite expresii în Google. Chiar am început să scriu un blog. Totul a început ca un experiment raţional, o căutare cu inima îndoită a unor răspunsuri la întrebări filosofice. Nu mi-am imaginat unde voi ajunge: eu şi soţul meu am intrat în Biserica Catolică 2 ani mai târziu şi am devenit catolici practicanţi".

Aceasta este mărturia lui Jennifer Fulwiler, o femeie americană în vârstă de 35 de ani şi mamă a 5 copii, a cărei convertire cu ajutorul internetului este cunoscută de mai mulţi ani. Asemenea ei, în fiecare an 15.000.000 de persoane din întreaga lumea iau decizia de a deveni creştini, conform unui studiu realizat de Global Media Outreach în decembrie 2011.

Jenifer Fulwiler face parte dintre milioane de oameni care-L caută pe Dumnezeu online în fiecare an. Un sondaj de opinie realizat de Pew Charitable Trusts în 2004 arăta că 64% dintre americani au folosit internetul în scop religios, adică aproximativ 82.000.000 de persoane. Activităţile efectuate au fost următoarele:

• 38% au trimis şi primit e-mailuri cu conţinut religios. • 35% au trimis şi primit felicitări electronice în preajma sărbătorilor religioase • 32% au citit online ştiri cu privire la evenimente religioase • 21% au căutat informaţii cu privire la modalităţile de a petrece sărbătorile religioase • 17% au căutat adrese ale bisericilor la care intenţionau să meargă• 14% au folosit poşta electronică pentru a planifica întâlniri la biserică • 11% au ascultat sau downloadat muzică religioasă • 7% au făcut sau au răspuns unor solicitări de rugăciune • 7% au făcut donaţii către organizaţii caritabile religioase

Pe măsură ce internetul a început să domine fiecare domeniu al vieţii contemporane, comunicarea a devenit o agora modernă, în care indivizi şi comunităţi depăşesc timpul, spaţiul şi barierele culturale pentru a se întâlni şi pentru a participa într-o conversaţie globală. Această conversaţie globală, interactivitatea, a fost primul lucru care a atras-o pe Jennifer Fulwiler.

Într-un articol scris de ea în 2008 despre convertirea ei şi despre modalităţile prin care a devenit creştină, Jennifer subliniază 3 avantaje de care beneficiază mediul online pentru a face misiune: interactivitatea, accesibilitatea şi lipsa de formalism. Interactivitatea găsită sub forma comentariilor pe care le citea a ajutat-o să găsească resurse pe care nu le accesase până atunci. În plus, dezbaterile dintre creştini şi atei au reuşit să îi aducă în atenţie întrebări la care a căutat răspunsuri raţionale.

Al doilea avantaj este accesibilitatea internetului. Publicarea opinilor nu mai este privilegiul celor care au bani pentru tipărirea unei cărţi, educaţia pentru a o scrie sau relaţiile pentru a reuşi să o tipărească. Liberalizarea informaţiei înseamnă aşadar mai multe idei, mai multe întrebări şi răspunsuri venite mai rapid.

Cel de-al treilea avantaj al misiunii online formulat de Jennifer este lipsa de formalism. Bloguri, forumuri, lucrări ne-academice, toate formulate de creştini care credeau în ceea ce scriau şi în plus argumentau, au determinat-o pe Jennifer să îşi schimbe părerea despre cei care nu doar „predicau", ci erau un model al trăirii creştine. „Credeam că voi fi un spectator în Roma antică, care avea să vadă uciderea creştinilor în Coloseum. Am ajuns în acele locuri cu speranţa că voi râde batjocoritor; am plecat nedumerită şi intrigată de ceea ce îi motivează pe aceşti oameni", a scris ea în articol.

Proiecte de misiune online ale bisericilor creştine

Aproape toate denominaţiunile creştine desfăşoară misiuni online împreună cu proiectele misionare din teritoriu. Iată o trecere în revistă a principalelor iniţiative misionare online.

1) Biserica Catolică.Interesul în mediul online reprezintă cea mai recentă expresie a preocupării pentru media şi comunicare socială în Biserica Catolică. Vaticanul şi-a declarat convingerea că internetul este „o invenţie minunată", care a realizat multe şi care poate face foarte multe pentru a împlini nevoile oamenilor. Un număr mare de biserici şi instituţii religioase catolice au site-uri şi organizaţiile conexe bisericii folosesc internetul pentru a-şi îndeplini misiunea.

Unul dintre site-urile prin care Biserica Catolică face misiune pe internet este http://www.catholic.com/. Site-ul este unul interactiv, și conţine o serie de resurse ce au scopul de a furniza răspunsuri la multe întrebări legate de probleme mai vechi sau mai noi (adulter şi căsătoriile homosexuale). Site-ul conţine o enciclopedie catolică amplă cu multe articole din istoria bisericească şi nu numai. Din punct de vedere al prezenţei în social media, site-ul comunică cu utilizatorii săi pe contul de Facebook unde are 15.000 de fani, pe Twitter unde are aproape 1.800 de cititori (şi o medie de 4 postări pe zi) şi pe Youtube unde are 174 de videoclipuri cu răspunsuri la întrebări primite de la utilizatori.

2) Biserica Ortodoxă: Misiunea online a bisericii ortodoxe este responsabilitatea exclusivă a departamentului de tineret, care identifică, dezvoltă şi implementează tehnologiile potrivite pentru misiunea digitală a bisericii.

Site-ul http://www.goarch.org pune la dispoziţia utilizatorului o capelă online, care conţine calendarul religios, fişiere audio şi text pentru învăţarea psaltirii, texte liturgice şi transmisiunea directă din 7 biserici. Programele multimedia au o secţiune dedicată, ce cuprinde slujbe audio şi video, podcasturi şi o galerie foto de la evenimentele la zi. În social media, site-ul are peste 9.700 de fani pe Facebook (unde se postează în principal link-uri către materialele audio şi video de pe site), cont pe Twitter cu 4.032 de fani (şi în medie 2 postări pe zi) şi un canal Youtube cu 40 de videoclipuri (mesaje pastorale, galerii foto, interviuri, întronări) urmărite de 815 abonaţi.

3) Biserica Baptistă: Accentul special pe care îl pune Biserica Baptistă pe misiunea online se bazează pe o colaborare cu misiunea offline. Astfel, multe dintre resursele pe care le pune la dispoziţie biserica sunt pentru cei care se ocupă de misiunea prin internet, adică susţinerea şi pregătirea pastorilor şi tineri pentru a îndeplini simultan şi cu succes cele 5 scopuri formulate de biserică: evanghelizare, educaţie, închinare, părtăşie şi slujire.

Unul dintre site-urile oficiale de misiune prin internet a bisericii baptiste este Mission One, la care se adaugă un site realizat special pentru Ziua Internaţională a Evanghelizării prin Internet Internet Evangelism Day. Scopul principal al misiunii online este crearea de relaţii, prin urmare biserica se foloseşte de o gamă largă de tehnologii web 2.0 pentru a comunica şi interacţiona pe internet cu utilizatorii săi: un blog deschis în februarie 2009 şi actualizat din 2 în 2 zile, un cont de Twitter cu 520 de followeri şi peste 2.000 de tweeturi şi o pagină de Facebook cu aproape 2.800 de fani.

4) Biserica Metodistă:Misiunea online a Bisericii Metodiste se bazează pe ajutorarea celui în nevoie. Îndemnul care îi motivează pe luterani ca să facă misiune este „Du-te. Întreabă. Ajunge unde e nevoie. Fii un răspuns al rugăciunii cuiva. Ai un rol de îndeplinit. Ai credinţă".

De aceea, misiunea online a bisericii se orientează către promovarea unor proiecte sociale. Unul dintre site-urile de misiune http://mesachurchaz.org/ministries/internet-ministries/ enumeră câteva proiecte, printre care Compassion International, Change the World şi Adăpostul Crucea Roşie. Din punct de vedere media, site-ul pune la dispoziţie o arhivă cu predici şi muzică, precum şi o carte cu titlul „Web-empower your church".

5) Biserica Adventistă:Misiunea Bisericii Adventiste de Ziua a Şaptea este aceea de a proclama tuturor oamenilor evanghelia veşnică. Aceasta se realizează în principal printr-o mare deschidere spre publicul din afara bisericii. Unul dintre site-urile de misiune ale bisericii adventiste este 800-His-Word care pune la dispoziţie studii biblice gratuite şi consiliere oricui doreşte să studieze Biblia. Ce are în plus Biserica Adventistă faţă de celelalte misiuni creştine online este Hope Channel, o reţea de televiziune, prezentă și online, care are emisiuni în peste 24 de limbi şi este disponibilă unui miliard de oameni prin serviciile de cablu sau satelit.

6) Biserica Unitariană Biserica Unitariană este deschisă oamenilor cu credinţe diverse şi care provin din medii diferite. De aceea, misiunea online a bisericii este aceea de sluji nevoilor unice ale oamenilor, prin iniţiative care să li se potrivească. Site-ul tinerilor bisericii care se ocupă de misiunea prin internet Blue Boat reflectă foarte clar aceste lucruri, printr-un blog ce abordează teme diverse de interes (valoarea şi demnitatea umană, homo şi trans-sexualitatea, dragostea) precum şi teme actuale (campania Kony 2012).

Cum a schimbat internetul modul de a face misiune al bisericilor și 10 principii pentru succesul misiunii online (pe pagina 2)

Cum a schimbat Internetul misiunea bisericilor

Cum a schimbat internetul modul de a face misiune al bisericilor

Schimbările survenite în felul în care mesajul Bibliei este prezentat şi predicat sunt nu doar cantitative, ci şi calitative. Natura tradiţională a misiunii creştine este schimbată de noile posibilităţi de relaţionare, conectare şi informare pe care le pune la dispoziţie internetul. Aşadar, schimbările se petrec în cel puţin 5 domenii semnificative:

1) Informaţia mai multă şi mai variată ajunge în posesia celui mai îndepărtat om. De aceea, misiunea online trebuie să ia în calcul imaginea de ansamblu şi să implementeze strategii ce ţin de un public divers.

2) Raţionamentul: teologia practică este un proces care ţine de relaţiile dintre indivizi mai degrabă decât de decizii luate de corpurile ecleziastice. Misiunile care doresc să aibă un cuvânt de spus în comunicarea din cyberspaţiu, trebuie să se facă auzite în locurile în care se formează opiniile.

3) Explorarea: oamenii îşi fac documentarea personală online, fie că este vorba despre politică sau religie. De aceea, este bine ca bisericile să aibă o prezenţă evanghelistică şi în spaţiile de discuţie ne-religioase.

4) Validarea: 85% dintre tinerii care intenţionează să frecventeze o biserică, verifică mai întâi site-ul acesteia. Bisericile şi organizaţiile care sunt uşor de validat, care afirmă clar şi simplu informaţii despre misiunea şi programele pe care le desfăşoară au un avantaj faţă de cele care nu fac astfel.

5) Proclamarea evangheliei pe internet, în camere de chat, pe telefoanele mobile sau pe Youtube este un mod ieftin şi eficient de a face misiune online, fără cheltuielile tradiţionale pentru pliante sau vize de lucru.

Ce aduce succesul unei misiuni online

Specialiștii au identificat 10 principii care pot ajuta o biserică să implementeze o strategie online eficientă în ceea ce priveşte misiunea pe internet.

1. Strategia de comunicare: o biserică sau organizaţie religioasă trebuie să se gândească la toate mijloacele prin care comunică în prezent şi să le adapteze pentru mediul online (buletine informative pdf sau doc, evenimente speciale, marketing online, strângeri de fonduri online ş.a.). Dacă la un eveniment este prezent un vorbitor de marcă, puneţi la dispoziţie înregistrarea video sau audio. Dacă aveţi o broşură frumos realizată, faceţi-o disponibilă şi pe site-ul sau blogul bisericii. Dacă organizaţi un eveniment, faceţi posibilă şi înregistrarea online. Orice realizaţi, aveţi grijă să existe şi o variantă online.

2. Design atragător şi profesional: de obicei, utilizatorii au o părere nu doar despre conţinut, ci şi despre design. Fotografiile şi logo-urile trebuie să reflecte misiunea şi brand-ul bisericii. Folosiţi link-uri interne şi cuvinte cheie pentru SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare)

3. O comunicare clară a misiunii şi viziunii: dacă misiunea nu are un brand, atunci acesta trebuie construit. Brandul se referă la identitatea organizaţiei şi lucrurile ce o disting de altele de acelaşi fel.

4. Actualizare permanentă a informaţiilor şi imaginilor: dacă site-ul rămâne la fel şi are ştiri vechi, vizitatorii nu vor ma intra.

5. O zonă de resurse variate: aici pot fi găsite pdf-uri, videoclipuri, mp3-uri într-o librărie online care să fie, de asemenea, actualizată permanent.

6. Marketingul la firul ierbii, adică posbilitatea ca materialele bisericii să fie distribuite uşor în mediul online. Fiecare share înseamnă un nou contact cu publicul tău.

7. Calitatea de membru online: personalizează conţinutul pentru diferitele tipuri de public (donatorii caută un fel de informaţii, misionarii caută alt fel).

8. Comunicare permanentă prin e-mail care să îi îndemne pe utilizatori să intre pe site şi să se aboneze la newsletter.

9. Un site realizat corect, cu mulţi vizitatori, poate aduce venituri bisericii. De asemenea, posibilitatea de a face donaţii este o parte importantă a realizării unui site, acolo unde mijloacele o permit.

10. O administrare a site-ului eficientă din punct de vedere financiar: de aceasta se poate ocupa o persoană din comunitate, care poate stabili strategia online şi poate actualiza conţinutul.

Mulţi oameni încep căutarea lui Dumnezeu pe internet, la fel ca Jennifer Fulwiler. Mulţi îşi formează teologia în funcţie de ceea ce găsesc pe internet. Resursele sunt multe, dar internetul face posibilă o selecţie şi o îngustare a opţiunilor. Internetul devine astfel un punct de plecare pentru misiunea online. A trecut vremea radioului, când media era un mediu de a ajunge la oameni. Acum, social media îi aduce pe oameni la porţile site-urilor, blogurilor, forumurilor. Provocarea cu care se confruntă bisericile şi organizaţiile online este de a înota în marele ocean de informaţii şi oportunităţi sau de a se îneca.