„Efectul Francisc” nu a adus mai mulţi oameni în Biserica Catolică

103

Deși cei mai mulţi credincioși au o părere bună despre Papa Francisc, lucrul acesta nu i-a determinat să se implice mai mult în viaţa bisericii, arată un sondaj american, care relevă că statistic Biserica Catolică nu cunoaște un reviriment datorită noului pontif.

În pragul aniversării unui an de la alegerea lui în funcţia de Suveran Pontif, Papa Francisc se bucură de o popularitate notabilă în rândul credincioșilor catolici și nu numai. Unii analiști în chestiuni de religie au consacrat expresia „efectul Francisc" pentru a remarca impactul pontifului asupra vieţii de credinţă a laicilor. Cu toate acestea, un sondaj publicat joi de Pew Research Center a arătat că popularitatea papei nu a fost, până acum, suficientă pentru a crește numărul celor afiliaţi Bisericii Catolice, și nici pentru a-i face pe credincioșii catolici să se implice mai mult în viaţa bisericii.

Puncte forte 

 

Marea majoritate a catolicilor americani îl privesc favorabil pe papă şi că mulţi dintre ei (71%), consideră că el reprezintă o „importantă schimbare de direcţie" pentru biserică. Aproximativ 40% dintre ei declară că s-au rugat cu mai mare regularitate în ultimul an, dar numerele nu sunt semnificativ mai mari atunci când vine vorba despre a merge efectiv la spovedanie sau despre a participa la Liturghie.

Nici numărul catolicilor nu a crescut în ultimul an. Iar popularitatea Papei Francisc nu o depăşeşte încă pe cea a Papei Ioan Paul al II-lea în anii '80 şi '90. Nu mai puţin de 56% dintre cei chestionaţi se aşteaptă ca, până în anul 2050, biserica să îşi fi schimbat definitiv sau probabil învăţătura privind contracepţia. Aproximativ 36% au aceleaşi aşteptări cu privire la hirotonirea femeii și la căsătoriile dintre persoane de acelaşi sex, remarcă și catholica.ro.

Puncte sensibile  

„În acest moment, pentru că este relativ nou în funcţia lui, oamenii iau semnalele lui în serios", a declarat Mark J. Rozell, decan al Facultăţii de Policiti Publice la Universitatea Geroge mason, citat de New York Times. „Dar asta nu înseamnă că schimbările vor avea și loc", a declarat profesorul.

După retragerea Papei Benedict în februarie anul trecut, 70% dintre americani spuneau că „rezolvarea scandalului privind abuzul sexual" ar trebui să fie o prioritate pentru noul papă. Un an mai târziu, 54% dintre credincioși apreciază că papa se descurcă bine sau excelent în această privinţă. Mult mai mulţi sunt cei care îl apreciază pe noul Suveran Pontif pentru modul în care gestionează alte priorităţi ale bisericii: răspândirea credinţei catolice (81%), apărarea valorilor tradiţionale (81%), grija pentru săraci (76%) și gestionarea birocraţiei de la Vatican (62%).

Un punct sensibil este acela că, deși Papa Francisc este văzut ca un lider religios eficient, statisticile care ar putea măsura această eficienţă: creșterea numărului de membri, creșterea nivelului de donaţii pentru biserică, creșterea numărului de credincioși care participă la slujbe nu arată îmbunătăţiri în comparaţie cu anul trecut.

Bilanţ 

„Lucrul acesta ar putea fi interpretat ca o dovadă că Francisc nu a avut niciun impact", a declarat rev. Thomas Reese, analist la The National Catholic Reporter. „Pe de altă parte, în condiţiile în care participarea la biserică este în declin din 1950, faptul că anul acesta nu a scăzut ar putea fi considerat o victorie."

„Efectul Francisc" influenţează cu certitudine atitudinile americanilor, nu însă și comportamentul lor. Iar lucrul acesta poate să depindă de timpul relativ scurt care s-a scurs de la numirea în funcţie a noului papă, la fel cum poate să depindă și de alţi factori. E adevărat că, atunci când nu se schimbă ca urmare a unor coerciţii exterioare, comportamentele se transformă ca o consecinţă a schimbării atitudinii. Însă, așa cum spun și psihologii care au studiat fenomenul, comportamentul este influenţat de numeroși factori pe lângă atitudine: preconcepţiile despre sine și despre ceilalţi, factorii monetari, influenţele sociale (ceea ce pritenii și membri comunităţii spun și fac) și convenienţe.

Alina Kartman
Alina Kartman face parte din echipa permanentă de redactori ST. Are peste 9 ani de experiență în presa online din România și, atunci când nu scrie pentru ST, îmbină jurnalismul cu videografia și copywriting-ul la studioul KiteMedia.