Hollywood-ul a redescoperit Biblia ca sursă de profit

335

După succesul uriaș al mini-seriei The Bible, difuzate pe History Channel în luna martie, Hollywood-ul a redescoperit Biblia ca pe o sursă de profit. Mini-seria, care a dramatizat conţinutul Bibliei în cinci episoade a câte două ore, s-a bucurat de o audienţă uimitoare de 95 milioane de telespectatori. Hollywood-ul simte că e un moment bun pentru a face profit de pe urma relatărilor biblice, așa că a început deja să pregătească mai multe filme inspirate din Biblie, scrie BBC.

Era o imagine intrigantă, așa că a atras atenţia utilizatorilor Twitter – o replică masivă de lemn a Arcei lui Noe aflată în construcţie într-o suburbie a New-York-ului. „Visez la asta de cât aveam 13 ani”, a scris pe Twitter regizorul filmului Lebăda Neagră, Darren Aronofsky, al cărui film pe baza vieţii lui Noe urmează să fie lansat în martie 2014. „Și acum e realitate”, a adăugat el.

Această construcţie gigantică reprezintă o extravaganţă rară în epoca filmelor realizate prin simulări computerizate, reprezentând într-un fel un pas înapoi către vechiul stil de realizare a filmelor. În același timp, construcţia reprezintă un semnal care prevestește un potop de filme pe teme biblice realizate la Hollywood.

În prezent, se află în lucru două filme pe baza relatării biblice despre Moise, avându-i pe Ang Lee și Ridley Scott drept potenţiali regizori. Un alt film în lucru este cel despre istoria lui Cain și Abel; Sony Pictures Entertainment a confirmat anul trecut că a aprobat realizarea filmului de către compania de producţie a lui Will Smith (foto sus). Multe alte filme religioase se află de asemenea în incubaţie la Hollywood.

Interesul Hollywood-ului pentru relatările biblice e, într-o anumită măsură, ciclic; în anii 1950-1960, spre exemplu, erau foarte în vogă. Legendarul regizor Cecil DeMille a avut un succes uriaș cu filmul Cele Zece Porunci, în care Charlton Heston a jucat rolul lui Moise (foto sus). Alte hituri biblice ale timpului au inclus filmele Solomon și Sheba, David și Batsheba (foto jos) sau Ben-Hur. Aceste filme au dominat box-office-urile timpului.

Succesul recent al miniseriei The Bible (foto jos) a stârnit din nou interesul Hollywood-ului pentru filme religioase, indicând în mod clar că există o audienţă uriașă pentru relatările biblice. Paul Degarabedian, analist de box-office pentru Hollywood, afirmă: „Cred că reprezintă cea mai importantă preocupare a momentului: dacă sunt realizate cum trebuie, filmele cu tematică biblică se pot dovedi foarte profitabile”.

Dar hrănirea interesului în creștere pentru aventuri biblice vine și cu o mare provocare pentru Hollywood: cum să creeze un film care să atragă atât audienţele seculare, cât și pe cele profund religioase? Nu e o provocare ușoară, având în vedere că audienţa globală include atât atei, cât și oameni care practică religii extrem de diferite. Toby Miller, autor al cărţii Global Hollywood 2, confirmă: „E o chestiune crucială atunci când vine vorba de vânzările de peste Ocean: Cât de creștin poţi să fii în film? Cât de centrat pe Vechiul Testament îţi poţi permite să fii?”

Hollywood-ul nu înţelege religia

Hollywood-ul a stârnit numeroase controverse aprinse în trecut, când a tratat teme religioase. Personajele biblice sunt privite ca sacrosancte, iar Hollywood-ul rănește audienţele profund creștine atunci când își impune propria viziune aspra lor.

Spre exemplu, Brian Godawa, regizorul de filme cu tematică spirituală, afirmă despre viitorul film „Noe”, al cărui scenariu l-a citit: „L-au transformat într-o propagandă politică de tip ecologist. Au distorsionat mesajul relatării despre Noe, transformându-l în ceva ce nu corespunde cu Biblia”. El adaugă: „Va trebui să așteptăm, să vedem ce se va întâmpla cu acest film, pentru că dacă se va dovedi anti-biblic, precum îl văd eu acum, persoanele religioase nu vor dori să îl vadă”.

Astfel, deși Paul Degarabedian e foarte entuziast cu privire la faptul că evenimentele dramatice, intrigile și bătălille redate în Biblie pot fi transformate cu ușurinţă într-un blockbuster, Godawa e mult mai pesimist, afirmând că, deși dispune de tehnologie și expertiză, Hollywood-ul are mult de pierdut petru că nu înţelege religia. „Problema e că foarte multe persoane de la Hollywood sunt nespirituale și lipsite de înclinaţie religioasă, drept pentru care nu înţeleg Biblia. Nu înţeleg nici creștinismul, nici iudaismul. Își transpun propriile viziuni în cadrul relatărilor biblice.”

Filmele biblice aduc, totuşi, profit

Ce și-ar dori Hollywood-ul ar fi o repetare a succesului filmului religios Patimile lui Christos, al lui Mel Gibson, din 2004. Filmul, care a surprins ultimele 12 ore din viaţa lui Iisus, a generat un profit de 600 milioane de dolari la nivel mondial.

În ciuda controverselor, parţial generate de acuzaţia de anti-semitism, filmul a avut succes inclusiv în afara comunităţii creștine, precum în cadrul populaţiei musulmane din Egipt. Totuși, a fost interzis din unele ţări musulmane, din diferite motive – în parte deoarece crucificarea, atât de viu descrisă în film, se află în contradicţie cu relatarea Coranului despre sfârșitul vieţii lui Iisus.

În prezent, Hollywood-ul prospectează noi modalităţi prin care ar putea câștiga atât audienţele religioase (creștine și necreștine), cât și pe cele seculare. Filmele cu tematică religioasă rămân o afacere riscantă, însă pot aduce și profituri considerabile atunci când sunt bine realizate din toate punctele de vedere. În consecinţă, chiar și cu riscul de a stârni controverse aprinse, Hollywood-ul nu se va da înapoi de la promisiunea unor recompense substanţiale în materie de box-office.