O organizaţie religioasă a premiat un evoluţionist cu 1,5 milioane de dolari

10

    A renunţat la preoţie pentru a studia genetica, iar acum militează pentru „împăcarea” religiei cu știinţa. Săptămâna trecută, geneticianul evoluţionist Francisco Ayala a fost desemnat laureatul premiului de 1,5 milioane de dolari oferit de fundaţia religioasă John Templeton, informează AP.

    Profesorul Ayala a fost nominalizat pentru contribuţia sa, de-a lungul carierei, la sprijinirea concepţiei că știinţa nu contrazice religia și nici religia nu contrazice știinţa. „Eu văd religia și știinţa ca doi dintre stâlpii pe care este construită societatea americană,” a declarat pentru AP profesorul Ayala. „Dar acești stâlpi nu comunică, nu realizează că ar putea să se întărească reciproc,” a adăugat profesorul.    Ayala consideră că „dacă ar fi înţelese corespunzător, religia și știinţa nu ar putea fi în contradicţie, pentru că ele privesc aspecte diferite ale existenţei, fiecare esenţial pentru cunoașterea umană.”     Profesorul este de părere că religia nu poate ţine locul știinţei, dar că ignorarea religiei în favoarea îmbrăţisării știinţei cu religiozitate ar putea conduce la „fundamentalism știinţific”, care implică „o viziune materialistă asupra lumii. A plasa asupra știinţei rolul religiei limitează cunoașterea, deoarece „după ce știinţa și-a spus cuvântul, încă mai rămân multe de spus despre realitate. Bunul simţ ne spune că știinţa nu ne poate spune totul,” a conchis Ayala.    Concepţia lui Francisco Ayala despre relaţia dintre religie și știinţă nu este o invenţie recentă. Ea este tributară mai vechiului principiu al „magisteriilor care nu se suprapun.” Acest principiu a fost introdus de biologul evoluţionist Stephen Jay Gould, care considera că rolurile știinţei și al religiei sunt complementare, dar nu pot fi schimbate între ele, nu se pot suprapune.

    La nivelul opiniei publice, bătălia dintre știinţă și religie este în plină desfășurare, iar scorul este încă strâns. Un sondaj întreprins în 2006 de asociaţia Pew (SUA), arată că aproximativ 42% dintre respondenţi consideră că omenirea a existat doar în forma în care o putem observa azi. Aceștia sunt adepţii creaţionismului biblic. În schimb 51% cred că tot ce este viu a evoluat de-a lungul timpului. Aceștia sunt adepţii teoriei evoluţioniste. Dintre cei 51% care îmbrăţișează evoluţionismul, 21% cred că procesul a avut loc sub îndrumarea unei fiinţe supreme, 26% spun că selecţia naturală a ghidat procesul, iar 4% au spus că nu știu cum a evoluat omenirea.