Postul Mare provoacă un conflict între generaţii printre atei

14

Câţiva tineri atei americani au stârnit mânie în rândurile altor atei, după ce s-au hotărât să ţină Postul Mare (Postul Paştelui) în plinătatea cerinţelor lui, eliminând contextul religios, relatează Huffington Post.

În Postul Mare, timp de 40 de zile până la Paşte, creștinii confesiunilor tradiţionale (catolici şi ortodocşi) se abţin de la manifestarea dorinţelor lumești în încercarea de a se apropia de Dumnezeu. Mai mulţi tineri atei din Statele Unite şi-au propus să respecte şi ei această cerinţă, însă pentru un scop care nu are legătură cu Dumnezeu. Hotărârea tinerilor de a renunţa, timp de 40 de zile, la alcool, la produse animale și la diferite tipuri de activităţi pe internet a atras critici din partea altor atei, care consideră că împrumutarea tradiţiilor religioase contravine statutului de ateu.

Acest exerciţiu de voinţă din partea grupului a scos la iveală, de asemenea, dezbinarea din interiorul comunităţii de necredincioși cu privire la modul în care e percepută religia – cei mai în vârstă văd religia ca fiind în mod inerent rea, pe când cei mai tineri sunt mult mai deschiși faţă de ea.

„Chiar îmi place ideea cu Postul Mare", afirmă Chelsea Link, de 23 de ani, din Boston, care se abţine de la alcool. „Practic, înseamnă să îţi acorzi un pic de timp pentru a înlătura un obicei rău sau pentru a forma unul bun, iar acest lucru chiar pare a fi o chestie sănătoasă. Doar că noi nu facem asta pentru că așa ne-a spus Dumnezeu, ci pur și simplu pentru că e în avantajul nostru", adaugă ea.

Ideea de Post Mare pentru atei vine de la Vlad Chituc (foto), un blogger ateu de 23 de ani, inspirat la rândul lui de umanistul elveţian Alain de Botton, a cărui carte recentă – „Religia pentru atei" – sugerează că adaptarea ritualurilor religioase poate oferi semnificaţie și un simţ al apartenenţei la comunitate printre atei. Într-un dialog ipotetic cu un creștin, Chituc afirmă: „Noi încercăm să scoatem tot ce-i mai bun din viaţa asta și am găsit ceva semnificativ și util în ce faceţi voi".

Postările lui Chituc şi ale prietenilor săi pe blogul nonprophetstatus.com au produs nemulţumiri în rândul altor atei, precum Tom Flynn, director executiv al Consiliului pentru Umanism Secular. „Trebuie să fim prudenţi când vine vorba de împrumutarea de tradiţii și forme bisericești. Există o mulţime de practici ce provin dintr-o eră pre-democratică și pre-iluministă, încărcate cu un bagaj conceptual contrar ideilor seculare", a afirmat Flynn.

Chris Stedman, autor al cărţii „Faitheist", un volum de însemnări privind călătoria sa de la creștinismul evanghelic la ateism, s-a alăturat grupului iniţiat de Chituc pentru respectarea Postului Mare. El crede că ateii tineri sunt mult mai toleranţi faţă de formele religioase și faţă de credincioși decât cei mai în vârstă, pentru că au crescut într-un mediu mult mai divers decât generaţiile anteriore.

Link, tânăra atee care a renunţat la alcool, confirmă spusele lui Stedman. Ea afirmă că se distanţează în mod conștient de ateismul organizat din cauza ostilităţii pe care o simte manifestată împotriva religiei. „Cred ca are loc, într-adevăr, o schimbare de perspectivă a noii generaţii. Mulţi atei tineri spun: «Nici eu nu cred în Dumnezeu, dar nu înţeleg de ce faci spume la gură susţinând asta»", conchide Link.