Supereroii şi pseudo-evanghelia care i-a captivat pe creştinii americani

56

Într-o lume în care confuzia spirituală este tot mai răspândită, filmele cu eroi prezintă o realitate certă, fără prea multe nuanţe de gri: lupta dintre bine şi rău. Nu este de mirare, aşadar, că filmele cu supereroi au ajuns să fie urmărite cu interes de credincioşii creştini, în special în Statele Unite ale Americii.

Ceea ce atrage şi captivează, de regulă, publicul creştin este abordarea temelor precum sacrificiul de sine, iertarea, dreptatea, responsabilitatea şi actele de curaj supraomenesc, care reuşesc să conducă la salvarea – pentru a câta oară – a omenirii.

Acum, un nou film, Iron Man 3, ridică o întrebare: va reuşi să captiveze publicul creştin din SUA? Istoria lui Iron Man, văzut ca salvator al omenirii, a început într-o altă peliculă, şi ea de mare succes, The Avengers.

În film, Iron Man salvează oraşul New York de la un atac extraterestru, ducând o rachetă nucleară în spaţiu, cu preţul propriei vieţi. Însă, în ciuda convingerii tuturor că acesta a murit, Iron Man se întoarce nevătămat din spaţiu. Prin urmare, se crede că rolul principal jucat de supereroul Iron Man va reuşi să propulseze şi cea de-a treia parte a filmului Iron Man în atenţia credincioşilor.

În seriile trecute, personajul era dispus să negocieze, folosind chiar şi mijloce mai puţin ortodoxe, să manipuleze, să mintă şi să treacă limitele etice pentru a obţine ceea ce doreşte. În plus, lupta personală pe care o duce Iron Man în viaţa sa privată, fiind dependent de alcool, l-ar face şi mai captivant pentru public, crede Cort Langeland, lector la Colegiul Compass de Artă Cinematografică din Michigan. „Publicul creştin ar fi cel dintâi care ar înţelege această slăbiciune a naturii umane, iar americanii sunt o naţiune care înţelege teama, viciul şi stresul post-traumatic", a continuat Langeland, într-un interviu pentru Christian Post.

Criticii nu au fost însă la fel de binevoitori cu privire la film, văzut ca fiind prea violent şi excedând în scene ştiinţifico-fantastice. Însă elementele subliniate de Langeland par a creiona un tipar de succes financiar de netăgăduit. Dincolo de modelul salvatorului, adeseori total opus modelului hristic al Mântuitorului, filmele cu supereroi vin pe fondul unei stări de anxietate, pricinuite de numeroasele războaie la care participă SUA, relevă site-ul wisegeek.com.

Pe de o parte, istoria a arătat că, în perioadele de război, publicat a manifestat un interes crescut faţă de creaţiile literare sau cinematografice care promovează eroismul şi patriotismul. Din 2002, când au debutat războaiele din Irak şi Afganistan, publicul vede în supereroi pe soldaţii plecaţi la război şi în ei îşi pun încrederea că vor reuşi să readucă pacea, siguranţa, libertatea.

Dincolo de componentele sociale sau psihologice, filmele cu supereroi au înregistrat succese record în box office. Avatar, filmul care a adus cel mai mare profit din toate timpurile, este urmat de The Avengers (un film cu mai mulţi dintre cei mai cunoscuţi supereroi), The Dark Knight (povestea lui Batman) şi Skyfall (James Bond). Iar pe fondul nemulţumirilor sociale, al grijilor economice şi al frustrărilor personale, valul de popularitate al acestui gen care promite evadarea din cotidian, măcar pentru o oră sau două, este de netăgăduit. Spre profitul producătorilor de la Hollywood, desigur.