7 mituri despre obezitate care nu au nicio bază ştiinţifică

299

A nu lua micul dejun te face să te îngraşi. Alăptatul protejează împotriva obezităţii copilului. O scădere în greutate treptată te ajută să ţii departe kilogramale o perioadă mai lungă de timp. Toate sunt afirmaţii pe care cei care se străduiesc să slăbească le-au auzit de numeroase ori şi poate le-au şi verificat. Totuşi o lucrare recentă arată că acestea sunt doar mituri, întrucât nu rezistă cercetării ştiinţifice amănunţite.

Lucrarea, apărută în ediţia online de ieri a revistei New England Journal of Medicine, verifică sursele care stau la baza studiilor şi, implicit, a liniilor directoare care dictează politicile naţionale în privinţa sănătăţii. Studiul discută concluziile unor studii recente. Fiind încredinţaţi cu privire la primatul dovezilor asupra zvonurilor, cercetătorii au demascat o serie de mituri legate de obezitate şi scăderea în greutate.

Cele şapte mituri

Mitul numărul 1 afirmă că schimbările mici în ceea ce priveşte aportul caloric sau un program de exerciţii fizice vor produce schimbări importante, pe termen lung în ceea ce priveşte greutatea individului.

Adevărul este că organismul uman se adaptează la modificările mici survenite, prin urmare un număr cu puţin mai mic de calorii nu are un impact major în decursul timpului.

Mitul numărul 2 afirmă că este important ca pacienţii să stabilească obiective realiste (sinonime cu un număr mic de kilograme pierdute într-o perioadă lungă de timp) în ceea ce priveşte tratarea obezităţii, deoarece pacienţii devin frustraţi şi renunţă la diete.

Adevărul este că unele studii apreciază că oamenii au rezultate mai bune atunci când îşi propun ţeluri înalte şi văd rezultate mai spectaculoase, imediat după începutul dietei, declară medicii care au realizat studiul.

Mitul numărul 3 afirmă că o scădere în greutate rapidă este asociată cu un succes pe termen scurt, de aceea este de preferat o scădere în greutate lentă, treptată.

Adevărul este că, deşi mulţi dintre cei care au ţinut diete, se îngraşă din nou, adeseori cei care slăbesc mai mult la început se îngraşă cu un procent mai mic decât cei care au slăbit treptat.

Mitul numărul 4 afirmă că orele de educaţie fizică joacă un rol important în prevenirea şi reducerea obezităţii infantile.

Adevărul este că orele de educaţie fizică nu sunt nici suficient de lungi şi nici nu presupun un efort fizic suficient de intens pentru a face diferenţa, mai ales ţinând cont că pot constitui singurele ore în care elevii fac mişcare pe durata întregii săptămâni.

Miturile numărul 5 şi 6 afirmă că a mânca între mese şi a sări peste micul dejun conduc la obezitate.

Adevărul este că cercetătorii nu au descoperit niciun studiu important care să ateste acest mituri. În schimb, contează foarte mult în ce constă micul dejun sau gustarea pe care o ia cineva. A mânca un măr cu unt de arahide nu este nici pe departe la fel de dăunător greutăţii corporale ca chips-urile, biscuiţii sau băuturile bogate în zahăr, arată medicii citaţi de Associated Press.

Mitul numărul 7 afirmă că alăptatul protejează împotriva obezităţii infantile.

Adevărul este că niciun studiu nu demonstrează clar acest beneficiu al alăptatului, dar cercetătorii recunosc că acesta prezintă alte beneficii.

La capitolul obiceiurilor care pot lupta împotriva obezităţii şi care sunt susţinute de studii ştiinţifice intră consumul de legume şi fructe proaspete şi exerciţiul fizic regulat şi de intensitate medie.

Deşi controversat din cauza autorilor care au legături cu companiile farmaceutice şi din industria alimentară, studiul oferă informaţii importante specialiştilor din domeniul medical şi publicului larg, care tinde să creadă fără a cerceta sursele sau informaţiile, a declarat Stefanie Senior, dietetician din Toronto, pentru CBC Canada.