De ce beau francezii tot mai puţin vin?

396

În Franţa, ţara vinurilor fine și scumpe, consumul băuturii lui Bachus a suferit o scădere drastică în ultima perioadă. Dacă în 1965, francezii consumau 160 litri de vin anual pe cap de locuitor, în 2010 cantitatea a scăzut la 57 litri, arată BBC. Specialiștii din industrie se așteaptă ca, în următorii ani, consumul să scadă, cel mai probabil, la 30 litri pe an.

Declinul consumului de vin a atras atenţia enofililor și a comentatorilor culturali din Franţa, care privesc consternaţi dispariţia treptată a vinului de pe mesele francezilor. În 1980, peste jumătate dintre adulţi consumau vin aproape zilnic; astăzi, numărul a scăzut la 17%. În același timp, procentul francezilor care nu beau niciodată vin s-a dublat, ajungând la 38%.

Conform unui studiu recent publicat în International Journal of Entrepreneurship, schimbările în obiceiurile francezilor privind consumului de vin s-au petrecut de-a lungul a mai multe generaţii. Francezii generaţiei anilor `60-`70 au crescut cu vinul pe masă. Pentru ei, vinul rămâne o parte esenţială a patrimoniului lor, a moștenirii lor culturale. Generaţia de mijloc, a celor care au în prezent 40-50 de ani, vede vinul mai degrabă ca o indulgenţă ocazională.

Membrii celei de-a treia generaţii – a tinerilor – nici măcar nu acordă vreo importanţă vinului până spre vârsta de 30 de ani. Pentru ei, vinul e un produs ca oricare altul și e nevoie să fie convinși că merită să dea banii pe el. „Ce s-a petrecut [de-a lungul acestor trei generaţii] e o erodare treptată a identităţii vinului, a încărcăturii lui simbolice", afirmă autorii studiului, Thierry Lorey și Pascal Poutet.

Pe lângă aceasta, declinul consumului mai este explicat și prin alţi câţiva factori. În primul rând, societatea franceză devine tot mai individualizată, renunţând la mesele lungi, destinate socialzării, la care se preta consumul de vin.

Apoi, tot mai puţini oameni lucrează în exterior, astfel încât calităţile fortifiante ale vinului nu mai sunt la mare căutare. În plus, faptul că munca de birou cere ca oamenii să fie foarte lucizi face ca mesele de prânz să fie, în majoritatea cazurilor, „uscate". Un alt factor constă în faptul că tot mai mulţi francezi folosesc mașina (numită și „cel mai mare dușman al vinului"). Nu în ultimul rând, mai există și un factor demografic, constând în creșterea numărului de musulmani, care sunt nu consumă alcool.