Consumul de alcool crește apetenţa pentru cumpărăturile online

48

Aproape jumătate dintre adulţii americani care consumă alcool admit că fac cumpărături online sub influenţa alcoolului, conform unui studiu realizat de site-ul Finder.com. Rezultatele asocierii dintre alcool și cumpărături nu sunt prea încurajatoare – în 2017, americanii au cheltuit 30,43 de miliarde de dolari pe aceste achiziţii, adică 447 de dolari de persoană, aproape dublu faţă de achiziţiile similare din 2016.

Studiul, efectuat pe 2.000 de subiecţi, a arătat că sumele cheltuite sub influenţa alcoolului diferă în funcţie de sex și de generaţie. Astfel, dacă femeile sunt considerate mai cheltuitoare decât bărbaţii, situaţia se schimbă în cazul cumpărăturilor făcute în starea euforică indusă de băuturile alcoolice: suma cheltuită de un bărbat american în aceste condiţii este de 564,5 dolari pe an, aproape dublu decât cheltuie o femeie în aceleași circumstanţe – 282,6 dolari.

Cât privește generaţiile, milenialii se află în topul achiziţiilor în stare de ebrietate (61,07%), fiind urmaţii de generaţia X (51,17%) și de baby boomers (31,29%). Clasamentul este identic și în Marea Britanie, iar procentele aferente fiecărei generaţii sunt foarte apropiate: 59,29% dintre milenialii britanici, 51,7% dintre membrii generaţiei X și 31,36% dintre cei care aparţin generaţiei baby boomer fac cumpărături online după ce consumă alcool.

Poziţiile clasamentului se schimbă atunci când este analizată mărimea sumei cheltuite, generaţia X preluând controlul, cu 520,57 de dolari pe persoană în Marea Britanie și 738,87 de dolari în SUA, fiind urmată de generaţia baby boomer (440,82 de dolari, respectiv 246,51 de dolari) și de mileniali (253,56 de dolari și 206,11 dolari).

Studiul a identificat și categoriile de produse achiziţionate preponderent de cumpărătorii băuţi: 61% pun în coșul online mâncare, 26% aleg pantofi și haine, iar 25% cheltuiesc pe jocuri de noroc.

Ceea ce cumpără clienţii care au băut deviază de la tiparul cumpărăturilor obișnuite. Hannah Rimm mărturisește că returnează, de regulă, hainele cumpărate sub influenţa alcoolului, pentru că gusturile pe care le are în această stare sunt stranii. Un alt client povestește că a cheltuit mai mult de 300 de dolari pe decoraţiuni de Crăciun, inclusiv 500 de bastonașe de zahăr, care au avut nevoie de 2 ani pentru a fi consumate.

Comercianţii speculează deciziile îndoielnice pe care le iau clienţii băuţi, adăugând reduceri în special după ora 21, când traficul cumpărăturilor sub influenţa licorilor bahice este mai mare. Iar cumpărăturile suplimentare făcute în stare de ebrietate nu reprezintă, nici pe departe, întreaga notă de plată a alcoolului – americanii au cheltuit în 2016 nu mai puţin de 225 de miliarde de dolari pe alcool, potrivit datelor oferite de Euromonitor International. În medie, o familie de americani cheltuie anual pe băuturi alcoolice 970 de dolari, potrivit site-ului ValuePenguin, și 3.935 de dolari, conform estimării studiului Finder.com.

Legătura dintre alcool și achiziţiile spontane a fost studiată și în urmă cu un deceniu. Psihologul Kit Yarrow a studiat această relaţie în cartea ei Gen Buy, publicată în 2009. Explicaţia lejerităţii cu care se cheltuie banii sub influenţa alcoolului este una știinţifică, subliniază Yarrow – alcoolul afectează, pe de o parte, cortexul cerebral, diminuând inhibiţiile, iar, pe de altă parte, hipocampul, amplificând astfel emoţiile. Combinaţia dintre diminuarea controlului și creșterea emoţiei este una favorabilă shoppingului online. Subiectul nu a fost unul de interes general cu un deceniu în urmă, pentru că achiziţiile online nu aveau anvergura de astăzi.

Să cumperi e mai ușor decât oricând

Un alt studiu, realizat de OpenUp, a arătat că subiecţii estimează cu destulă acurateţe timpul alocat cumpărăturilor online, dar au o reprezentare foarte greșită a sumelor cheltuite. Astfel, în timp ce subiecţii au afirmat că timpul destinat acestor achiziţii e de 10 minute pe zi, iar articolele cumpărate se ridică la 10 pe lună, în realitate cheltuiau 11 minute pe zi și cumpărau 22 de articole pe lună.

Aceste estimări distorsionate au legătură cu modul în care companiile și-au creat site-urile, astfel încât să faciliteze actul de cumpărare și să înlăture orice obstacol sau neplăcere, dând naștere unui efect de „adormire” (lulling) specific jocurilor de noroc, afirmă Ashwini Anburajan, fondator și CEO al OpenUp.

„A fi online este ca și cum aţi fi într-un cazinou din Las Vegas. Sunteţi într-un mediu care a fost optimizat pentru a vă atrage atenţia și pentru a vă face mai ușor portofelul”, scrie Anburajan.

Un pahar de alcool poate face ca toată strădania companiilor să fie un succes, dar unul prea puţin savurat de client, odată ce aburii alcoolului s-au împrăștiat.