Cei doi „S” din farfurie, arme împotriva hipertensiunii

69

Bogate în potasiu și antioxidanţi, precum și cu un conţinut ridicat de isoflavone, aceste alimente sunt considerate arme eficiente în lupta contra hipertensiunii arteriale, pe care o previn, reducând astfel riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare.

Ca să nu prelungim suspansul, este vorba de struguri și de soia, a căror eficienţă în prevenirea hipertensiunii a fost demonstrată de două studii prezentate la cea de-a 61-a conferinţă anuală organizată de American College of Cardiology, la Chicago, la sfârşitul săptămânii trecute.

Ambele cercetări, au demonstrat pe baza unor experimente că a consuma struguri și soia este o adevărată binecuvântare pentru sănătatea inimii. Medicii nu au putut să identifice mecanismul prin care strugurii acţionează asupra presiunii arteriale, dar au subliniat că aceste fructe sunt bogate în potasiu şi antioxidanţi – polifenoli. În ceea ce privește soia, isoflavonele sau fitoestrogenii (în concentraţii ridicate în soia) contribuie la sinteza monoxidului de azot, cunoscut pentru proprietatea sa de a dilata vasele sangvine, reducând astfel tensiunea arterială.

Potrivit primului studiu, realizat pe 46 de femei şi bărbaţi, pacienţii care au mâncat struguri au beneficiat de o scădere consistentă a presiunii sistolice, în a patra, a opta şi a 12-a săptămână (-4,8%, -7,2% şi cu 6-10,2 mm/ Hg).

Potrivit celui de-al doilea studiu, realizat pe 5.115 americani caucazieni şi de culoare, persoanele care au primit isoflavone (prin soia) în dieta lor zilnică (peste 2,5 miligrame) au avut o tensiune arterială sistolică considerabil mai mică (-5,5 mm/ Hg în medie) în comparaţie cu persoanele care au absorbit mai puţin de 0,33 miligrame.

Persoanele pre-hipertensive au o presiune arterială sistolică situată între 120 şi 139 mm/ Hg şi o presiune diastolică între 80 şi 89 mm/ Hg.