Marii români ai micului dejun

326

Un vechi proverb spunea că dimineaţa ar trebui să mănânci ca un rege, la prânz ca un prinţ și seara ca un cerșetor. Se pare că regii din România sunt foarte săraci, iar cerșetorii foarte bogaţi.

Peste jumătate dintre români nu iau micul dejun (57%), relevă un studiu Omnibus al 360Insights. Din cei 43% care totuși își fac timp pentru prima masă de dimineaţă, cele mai conștiincioase sunt persoanele cu vârsta peste 55 de ani și cele cu educaţie superioară.

Un sfert dintre români (25%) iau micul dejun mai rar de o dată pe săptămână. Aceștia sunt în general tinerii între 19-24 de ani. Cei care aleg totuși o gustare rapidă ca mic dejun (16%) sunt adolescenţii și tinerii până în 24 de ani. Produsele preferate de ei sunt din categoria celor de patiserie, sărate sau dulci, cereale sau sandwich-uri.

Potrivit studiului, românii au descris micul dejun ideal ca având în componenţa sa lapte, fructe şi legume, dar şi alte produse lactate şi cereale. Totuși, obiceiurile alimentare sunt diferite între cei care iau micul dejun. Astfel, trei din zece români (majoritatea bărbaţi) preferă un mic dejun „consistent”, cu produse din carne, ouă şi brânză. În același timp şase din zece români (majoritatea femei) aleg un mic dejun mai uşor şi variat incluzând iaurt, lapte şi cereale, sandwich-uri, ouă sau brânză. Studiul privind obiceiurile românilor de consum la micul dejun a fost realizat pe un eşantion reprezentativ de 800 de respondenţi din mediul urban cu vârsta cuprinsă între 16 şi 64 de ani.

Programe de stil de viaţă sănătos cum este New Start propun ca micul dejun să fie în fapt marele dejun, prima masă a zilei fiind astfel socotită și cea mai importantă.

Scuzele pentru neglijarea micului dejun sunt cunoscute dar nu rezistă nici măcar unei analize sumare. Lipsa apetitului dimineaţa poate fi depășită cu un exerciţiu de gândire: idenficarea orei și a consistenţei ultimei mese. Criza de timp în care ne regăsim cu toţii are un cuvânt de spus și în ceea ce privește micul dejun, însă renunţarea la masa de seară ar putea compensa. Timpul alocat mesei de seară ar deveni timp de dormit, iar calitatea somnului neperturbat de digestie s-ar resimţi în dimineaţa următoare.

Cei care sar peste micul dejun din teama de a nu se îngrășa nu trebuie să-și facă griji. Numeroase studii arătată că cei care sar peste micul dejun de fapt iau în greutate. O soluţie există și pentru cei care s-au plictisit de meniul micului dejun. Cei ce strâmbă din nas în faţa farfuriei de dimineaţa ar putea petrece seara studiind o carte cu reţete pentru mic dejun. Nu e nevoie să reducem totul la omletă sau la pâine cu unt.

„Mai bine mă duc flămând la culcare decât să sar peste micul dejun.”

(Benjamin Franklin)

„Nu trebuie să renunţăm niciodată la micul dejun”, afirmă dr. Gabriela Radulian, medic primar diabet, nutriţie și boli metabolice, din cadrul Institutului Naţional de Diabet Prof. Dr. N Paulescu. Din consumul de energie al unei zile, 20-25% ar putea fi asigurat de micul dejun. „Energia furnizată la micul dejun asigură suportul necesar activităţii fizice, dar şi randamentul intelectual, mai ales în prima parte a zilei”, a spus prof. dr. Gabriela Radulian.

Mai multe studii au demonstrat relaţia între masa de dimineaţă și abilităţile de învăţare, mărirea capacităţii de atenţie și starea generală a organismului. Asociaţia Dietetică Americană (www.eatright.org) raportează faptul că adulţii care consumă micul dejun au șanse mai mari să reducă din greutate. Copiii care iau micul dejun gândesc mai rapid, mai clar, rezolvă problemele mult mai ușor și sunt mai puţin iritabili.