Consumul de programe TV afectează viitorul copiilor

58

Este concluzia unui studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea din Montreal (Canada), citat de Agerpres. Ceea ce aduce nou acest studiu faţă de alte cercetări similare este faptul că a fost realizat pe subiecţi foarte tineri, efectele negative fiind evaluate foarte exact.

Expunerea excesivă a copiilor cu vârste mici la programele TV are efecte negative asupra acestora, iar efectele se vor resimţi de-a lungul anilor.

Cei 1.314 copii, monitorizaţi cu acordul părinţilor, au fost evaluaţi pe parcursul a 8 ani. La intervale de timp (29 de luni, 53 de luni – vârsta copilului), părinţii le-au comunicat cercetătorilor timpul petrecut de copil în faţa televizorului. Simultan au fost evaluate starea de sănătate şi dezvoltarea abilităţilor psiho-sociale ale copiilor, iar mai târziu au fost evaluate şi performanţele lor şcolare.

Un consum excesiv de programe TV de către copiii cu vârste cuprinse între 2 şi 4 ani creşte cu 10% riscul respingerii lor în grupurile de aceeaşi vârstă, le diminuează şansele de a obţine rezultate bune la matematică şi aduce o scădere cu 13% a activităţii fizice în week-end. Aceşti copii consumă mai multe băuturi carbogazoase şi au parte de o creştere cu 5% a indicelui masei corporale în 10 ani.

Referindu-se la relaţia dintre consumul de programe TV şi performanţele şcolare, Linda S. Pagani, cercetătoarea de Universitatea din Montreal care a condus studiul, a declarat că „fiecare oră peste medie reduce cu 7% angajamentul manifestat de copil în clasă".

Autoarea a constatat că timpul mediu pe care un copil de 29 de luni îl petrece privind la TV este de 8,83 de ore pe săptămână, sau de 1,2 ore pe zi. Academia Americană de Pediatrie recomandă ca doar copiii de peste 2 ani să aibă voie să se uite la televizor, dar nu mai mult de 2 ore pe zi.

Influenţa privitului la TV este majoră pentru că, la aceste vârste, creierul copilului este încă în dezvoltare. Este vârsta la care el abia îşi formează obiceiurile de viaţă. Privitul la televizor presupune pasivitate, atât intelectual, cât și fizic.

Linda Pagani a subliniat că părinţii ar trebui să fie mult mai atenţi, gândind în perspectivă asupra modului în care televizorul poate să afecteze viaţa socială a copiilor, precum şi activitatea lor şcolară. Rezultatele studiului au fost publicate în Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.

Cercetătorii au precizat că influenţa televizorului depinde şi de alţi factori, la fel de importanţi, precum temperamentul, programul de culcare al copilului, educaţia pe care o primeşte din partea mamei, numărul de părinţi cu care locuieşte etc.